سه‌شنبه، مهر ۰۹، ۱۳۸۷

ژاژ خائیدن شصت و پنجم!

عکس از حبرگزاری مهر


در حالی که در هفته نهم اکثر نگاهها به شهر آورد پرسپولیس و استقلال خواهد بود، دیدارهای حساس دیگری نیز برگزار خواهد شد.
پنجشنبه 11 مهر 1387 ساعت 16
مقاومت – برق
دو تیم شیرازی در هیاهوی شهرآورد بزرگ تهران، شهرآورد شیراز را در روز پنجشنبه برگزار خواهند کرد. در حال حاضر، هر دو تیم و به ویژه برق در شرایط خوبی به سر می برند و به همین دلیل این دیدار می تواند، جذاب و دیدنی باشد. هر چند که هر دو تیم در شهر خودشان بازی می کنند، اما این مقاومت است که میزبان شهرآورد شیراز خواهد بود. اما با این وجود شاگردان غلامحسین پیروانی تاکنون نتایج خوبی از دیدارهای خانگی شان نگرفته اند. مقاومت از سه بازی خانگی خود صاحب یک برد، یک تساوی و یک باخت شده است که به این ترتیب بیش از 55% امتیازهای بازی های خانگی را تاکنون از دست داده است. از طرف دیگر برق چه در بازی های خارج از خانه و چه در بازی های خانگی تیم قابل احترامی بوده و عملکرد خوب این تیم در تمام دیدارهایش ضامن صدرنشینی کنونی برق بوده است. برق خوب می داند در صورت ناکامی در این دیدار حتی ممکن است تا رتبه پنجم جدول سقوط کند. مقاومت هم از این نکته آگاه است که پیروزی در این دیدار می تواند آنها را به پله چهارم برساند و شکست می تواند آنها به رتبه دوازدهم بیندازد!
پیام – پیکان
اگر این دیدار در هفته اول لیگ برگزار می شد، شاید هیچکس هیچگونه شانسی برای پیروزی پیکان در نظر نمی گرفت. اما نتایج خیره کننده پیکان به خصوص در سه هفته اخیر و نتایج ناامید کننده پیام در طول فصل، هر دو به یک نتیجه منتهی می شوند که آن هم پیروزی پیکان است. پیکان که به لطف برد خوب هفته گذشته اش در اهواز بهترین تیم خارج از خانه شده است، خوب می داند که پیام هر سه دیدار خانگی خود را پیش از این واگذار کرده و این بار می آید تا طلسم این شکست ها را بشکند. جدال مربین دو تیم، علی اصغر مدیر روستا و خداداد عزیزی که اولی از بهترین گلزنان تاریخ لیگ فوتبال ایران است و دومی غزال تیز پای فوتبال ایران، می تواند جدال دیدنی از آب در آید.
فولاد – استقلال اهواز
اهوازی ها هم در روز برگزاری شهرآورد تهران و شیراز به مصاف هم می روند تا سه شهرآورد از پنج شهرآورد دور رفت در یک روز انجام شود. فولاد که در این دیدار میزبان استقلال است، می تواند از بحران خط دفاع استقلال نهایت استفاده را برده تا پس از یک تساوی و یک باخت از دیدارهای خانگی اش به اولین برد در مقابل هوادارانش دست یابد. شاگردان مجید جلالی که لیگ را با دو برد پیاپی خارج از خانه آغاز کردند، بعد از آن هرگز نتوانستند در هیچ دیداری پیروز شوند. اما این دیدار و دیدار عقب افتاده شان مقابل سایپا در اهواز می تواند آنها را دوباره به جمع مدعیان بازگرداند. اما استقلال اهواز هم خوب بر این نکته واقف است که پیروزی در این دیدار می تواند آنها را از همسایگی تیم های فانوس به دست به میانه جدول بکشاند. هر چند که شاید حساسیت ناشی از جدال دو همشهری بیشترین شانس را به تساوی دو تیم می دهد.
پگاه – صبا
وقتی بدانیم پگاه جزو تیم هایی است که در خانه نباخته و صبا هم از تیم هایی است که در بازی های خارج از خانه پیروز نشده است، آنوقت می توانیم راحت تر پیش بینی کنیم که پگاه بازنده این دیدار نخواهد بود! هر دو تیم تاکنون 7 امتیاز کسب کرده و در جدول هم شانه به شانه یکدیگر دوازدهم و سیزدهم هستند. شاید تساوی محتمل ترین نتیجه نهایی برای این دیدار نه چندان جذاب هفته جذاب نهم باشد.
جمعه 12 مهر 1387 ساعت 15
پرسپولیس – استقلال
صحبت درباره حساسیت این بازی مثال بارز ژاژ خائیدن است! اگر دنبال آمار بازی های گذشته این دو تیم هستید، می توانید
اینجا نتایج، گلزنها، تاریخ و مناسبت برگزاری 64 دیدار قبلی این دو تیم رو پیدا کنید. اما عملکرد هر دو تیم پر طرفدار ایران در لیگ امسال چندان جالب توجه نبوده است. پرسپولیس که با بازیکنان کنونی اش به رئال مادرید ایران معروف شده، هرگز در حد و اندازه های پیش بینی شده بازی نمی کنه. به عبارت دیگر تیمی که برای جام قهرمانان باشگاههای آسیا بسته شده، از 7 دیدار داخلی اش تاکنون 2 تساوی و یک شکست داشته که بسیار پائین تر از حد انتظار بوده است. از طرف دیگر استقلال هم با پذیرش سه شکست در 7 دیدار ابتدای فصل چنگی به دل نمی زند. هر چند که هر دو تیم دو دیدار آخرشان را با برد پشت سر گذاشته اند و هیچ محرومی هم برای این دیدار ندارند، اما از آنجا که حساسیت های این دیدار فراتر از گنجایش روحی بازیکنان و مربیان دو تیم است، معمولاً نبرد دو تیم پر طرفدار ایرانی از بار فنی لازم برخوردار نیست. شاید اختلاف امتیاز کنونی دو تیم که طبیعتً باعث برتری روحی قرمزپوشان خواهد بود، تا حدودی کفه ترازو را به سمت پرسپولیس سنگین تر کند، اما از طرف دیگر و به قول علی پروین معمولاً در دربی تیمی که آماده تر است می بازد! تا صحبت پروین شد، یک گریز هم به مصاحبه پروین با روزنامه ابرار ورزشی مورخ 9 مهر 1387 بزنیم که از او پرسیده اند:
"سوال: به ورزشگاه مى رويد؟
پروین: نه. از تلويزيون راحت ترم. بازى را در خانه با آرامش مى بيينم و حرص مى خوريم. ما كه بريم، جو استاديوم مى ريزد به هم!"

به هر حال من که نفهمیدم چطوری آدم با آرامش حرص می خوره! جو استادیوم رو هم که دارین! بمــــــــــاند ...

اگر نگاهی به آمار دیدارهای خانگی پرسپولیس در این فصل بیندازیم، متوجه می شویم که پرسپولیس تا پیش از دیدار آخرش مقابل پگاه در تمام دیدارهای خانگی اش گل خورده است و استقلال هم در تمام دیدارهای خارج از خانه اش شکست خورده است! به عبارت دیگر از نظر آماری خیلی بعید است که شهرآورد شصت و پنجم بدون گل تمام شود! اما همین آمار نشان می دهد که تاکنون بیش از 48% بازی های این دو تیم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است! با نگاهی به سه دیدار پیشین این دو تیم مقابل هم که همگی 1-1 به پایان رسیده و در نظر گرفتن این که 31 دیدار از 64 دیدار پیشین پرسپولیس و استقلال مساوی شده است، محتمل ترین پیش بینی برای نتیجه این دیدار 1-1 به نظر می رسد!
جمعه 12 مهر 1387 ساعت 16
ذوب آهن – سایپا
ذوب آهن یکی از قبراق ترین و جوان ترین تیم های امسال، میزبان سایپایی است که به لطف دایی، با داشتن بیشترین ملی پوش، در جایگاه هفدهم جا خوش کرده است! ذوب آهن که تاکنون تمام دیدارهای خانگی اش در فولاد شهر را برده است، بسیار امیدوار است از این قرعه مناسب استفاده کند و بار دیگر به صدر جدول بازگردد. اما نباید فراموش کنیم که سایپا دیگر دغدغه ای به نام جام قهرمانان باشگاههای آسیا ندارد و می داند که تنها و تنها روزنه امیدش همین لیگ برتر خودمان است! بنابراین شاید این بار شاهد سایپایی به مراتب جسورتر از هفته های پیش باشیم.
راه آهن – سپاهان
سپاهان حتی اگر دیدار عقب افتاده اش مقابل پیام در اصفهان را ببرد و به 2 امتیازی صدر جدول برسد، هنوز هم با آن سپاهان معروف که فوتبال را روان و با حوصله بازی می کرد، زمین تا آسمان فرق دارد. شاید بزرگترین اشتباه سپاهان از دست دادن لوکا بوناچیچ بود، چرا که مربیان جانشین وی هرگز نتوانستند آن هماهنگی مطلوب را بین بازیکنان برقرار کنند. به هر حال سپاهان این بار در شهرری به مصاف راه آهن خواهد رفت تا با تحمیل دومین شکست پیاپی به لوکوموتیو رانان شهرری، آنان را از ریل خارج کند.
پاس – ملوان
پاس که ظاهراً همه امیدش در لیگ این دوره به بازی های خانگی اش بسته است، این بار و در همدان میزبان یکی از بحران زده ترین تیم های سال های اخیر ایران است. ملوان که سال هاست از ضعف مفرط در مدیریت رنج می برد و همیشه درگیر مسائل مالی است، حالا که بیش از هر زمان دیگری غرق در این مسائل است باید به میهمانی پاس برود. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد پاس را باید برنده این دیدار بدانیم.
مس – ابومسلم
و اما مس! نماینده موفق کرمان در لیگ هشتم، پس از شکست شرم آور هفته گذشته حالا این شانس را دارد تا با پیروزی مقابل ابومسلم تضعیف شده، بار دیگر به بالانشینان جدول اعلام خطر کند! مس که بهترین تیم در دیدارهای خانگی است، می داند ابومسلم تاکنون در لیگ هشتم و در دیدارهایی که میهمان بوده است به برد دست نیافته و این کفه ترازو رو به سمت مسی ها سنگین تر می کند.
***
به هر حال پس از دیدارهای این هفته که می تواند جدول را حسابی دگرگون کند، شاید خیلی از ابهامات کنونی در جدول روشن تر شود.


هیچ نظری موجود نیست: