دوشنبه، مهر ۱۵، ۱۳۸۷

لیت بارسکی را اخراج شده بدانید!

هر چند که نبرد دو تیم پر طرفدار ایران به ظاهر برنده و بازنده ای نداشت، اما اگر واقع بینانه نگاه کنیم، با این نتیجه تیم هایی مثل برق، ذوب آهن و مس برنده محسوب می شوند و هر دو تیم غول پایتخت بازنده. به هر حال در 9 دیدار برگزار شده این هفته به جز ذوب آهن و مس تمام تیم های میزبان ناکام ماندند تا هفته نهم به کام میهمانان تمام شود.
***

مقاومت0 – برق1
مقاومت مقابل برق گرفتگی مقاوم نبود!

دو تیم شیرازی در هیاهوی شهرآورد بزرگ تهران، شهرآورد شیراز را در روز پنجشنبه برگزار کردند. در این دیدار برق به روند چشمگیرش ادامه داد و با شکست دادن دیگر نماینده شیراز با 18 امتیاز در صدر جدول باقی ماند. مقاومت که میزبان شهرآورد شیراز بود، باز هم نتوانست به نتایج ضعیفش در شیراز خاتمه بخشد. مقاومت از چهار بازی خانگی خود صاحب یک برد، یک تساوی و دو باخت شده است که به این ترتیب بیش از 66% امتیازهای بازی های خانگی را تاکنون از دست داده است. از طرف دیگر برق چه در بازی های خارج از خانه و چه در بازی های خانگی تیم قابل احترامی بوده و عملکرد خوب این تیم در تمام دیدارهایش ضامن صدرنشینی کنونی برق بوده است. برق و مربی موفقش محمد عباسی به خوبی می دانستند که در صورت ناکامی در این دیدار حتی ممکن است تا رتبه پنجم جدول سقوط کنند. به هر حال با این نتیجه برقی ها با خیالی آسوده به تماشای سایر بازی های این هفته نشستند چرا که تنها تیمی که ممکن بود در پایان هفته نهم به صدر جدول برسد، پرسپولیس بود که برای به صدر رسیدن باید با اختلاف 5 گل استقلال تهران را شکست می داد! از طرف دیگر ذوب آهن هم می توانست در صورت پیروزی با اختلاف 10 گل مقابل سایپا صدرنشین شود، که علی رغم غیر قابل باور بودن چنین نتیجه ای، جوانان ذوب آهن با برد 6-3 خود مقابل سایپا، خیلی هم دور از این رؤیا نبودند!

پیام1 – پیکان1
امتیاز نوبرانه پیام در مشهد

اگر این دیدار در هفته اول لیگ برگزار می شد، شاید هیچکس هیچگونه شانسی برای پیروزی پیکان در نظر نمی گرفت. اما نتایج خیره کننده پیکان به خصوص در هفته های ششم تا هشتم و نتایج ناامید کننده پیام در طول فصل، هر دو به یک نتیجه منتهی می شدند که آن هم عدم پیروزی پیام بود. پیکان که به لطف برد خوب هفته گذشته اش در اهواز بهترین تیم خارج از خانه شده بود، با این تساوی جایش را در صدر جدول بازی های خارج از خانه به پرسپولیس داد و خود تا رتبه سوم سقوط کرد. به واقع پیکان اولین امتیاز فصل را در مشهد به پیام هدیه کرد! پیام با این شرایط خیلی زودتر از انتظار به عنوان محتمل ترین تیم برای سقوط شناخته شده است!

فولاد0 – استقلال اهواز2
فولاد و گم شده اش!

اهوازی ها هم در هفته برگزاری شهرآورد تهران و شیراز به مصاف هم رفتند تا سه شهرآورد از پنج شهرآورد دور رفت در یک روز انجام شود. فولاد که در این دیدار میزبان استقلال بود، نتوانست از بحران خط دفاع استقلال استفاده کند و به اولین برد خانگی اش پس از یک تساوی و یک باخت دست یابد. شاگردان مجید جلالی که لیگ را با دو برد پیاپی خارج از خانه آغاز کردند، بعد از آن هرگز نتوانستند در هیچ دیداری پیروز شوند. فولاد با عدم گلزنی در این دیدار، تاکنون 281 دقیقه است که نتوانسته گل بزند و مجید جلالی باید هر چه زودتر برای این معضل راه حلی پیدا کند. اما استقلال اهواز خوب بر این نکته واقف بود که پیروزی در این دیدار می تواند آنها را از همسایگی تیم های فانوس به دست به میانه جدول بکشاند. حضور علی انصاریان در خط دفاع آبی پوشان اهوازی نقطه قوتی بود برای این تیم تا پس از مدت ها دروزاه شان را در طول یک دیدار بسته نگاه دارند.

پگاه1 – صبا2
شیر پگاه برید!

وقتی بدانیم پگاه جزو تیم هایی بوده است که در خانه نباخته بود و صبا هم از تیم هایی بوده است که در بازی های خارج از خانه پیروز نشده ، آنوقت می توانیم بر این امر صحه بگذاریم که شاگردان فیروز کریمی کار بزرگی را در رشت انجام دادند. پیش از این دیدار هر دو تیم 7 امتیاز کسب کرده بودند و در جدول هم شانه به شانه یکدیگر دوازدهم و سیزدهم بودند. اما با برد خوب صبا حالا این تیم با سه پله صعود هشتم شده است و پگاه چهاردهم.

پرسپولیس1 – استقلال1
همان که گفتم:"ژاژ خائیدن شصت و پنجم"

این هم از دربی شصت و پنجم و تساوی سی و دوم! با احتساب این نتیجه، 4 دیدار آخر پرسپولیس و استقلال 1-1 به پایان رسیده است و به عبارت دیگر نتیجه 15 دیدار از 65 دیدار این دو تیم 1-1 بوده است!
دیدار حساس این دو تیم با لرزش زود هنگام تیر دروازه استقلال توسط کریم باقری آغاز شد، اما این آبی پوشان تهرانی بودند که در طول نیمه اول یکی دوبار تا آستانه فروپاشی دروازه رقیب دیرینه شان پیش رفتند. اما طبق معمول حساسیت های موجود، روند بازی را احساسی کرده بود. آغاز نیمه دوم توأم بود با گل زود هنگام برهانی برای استقلال. اما پس از گل، استقلال به طرز محسوسی رویه اش را تغییر داد و با روی آوردن به دفاع مطلق عملاً راه را برای هجوم پرسپولیس باز گذاشت. افشین قطبی هم از این موقعیت استفاده کرد و با آوردن دی کارمو به جای آتسو عملاً نشان داد که اگر قرار باشد بازی را ببازد، برایش مهم نیست چند چند ببازد! اما ترجیح می دهد با بیرون کشیدن مدافع و آوردن مهاجم، به هر نحوی که شده گل بزند. در عوض قلعه نوعی با آوردن مدافع به زمین سعی در حفظ نتیجه داشت و نیم نگاهی به ضد حملات. نیکبخت هم مثل باقری در اواسط نیمه دوم تیر دروازه استقلال را به لرزه در آورد اما در گلزنی ناکام بود و دقایقی بعد هم جایش را به محمد منصوری فهیم داد! کسی که شاید خوش بین ترین هواداران پرسپولیس هم تصور نمی کردند بتواند برای قرمزپوشان مثمر ثمر باشد! اما همین بازیکن در فاصله سه دقیقه به پایان بازی با یک پاس بلند پایه گذار گل پرسپولیس شد تا علی کریمی با گلزنی خود، به بهترین نحو ممکن بتواند بازگشتش را به پرسپولیس جشن بگیرد!
به هر حال این دیدار، همان طور پیش بینی کرده بودم و درست مثل سه دیدار گذشته دو تیم 1-1 به پایان رسید تا بیش از همه خود پرسپولیس و استقلال ضرر کنند! حالا استقلال با این تساوی اولین امتیاز را در دیدارهای خارج از خانه اش دشت کرده است و پرسپولیس هم 7 امتیاز از 15 امتیاز دیدارهای خانگی اش را از دست داده است!

ذوب آهن6 – سایپا3
پراید سایپا در کوره ذوب آهن آب شد!

چه کسی تصور می کرد تیم جوان منصور ابراهیم زاده این چنین سایپا را در هم بکوبد؟ ذوب آهنی ها که اگر کمی دقت کرده بودند می توانستند بازی را 6-1 به نفع خود تمام کنند، با ساده انگاشتن بازی در دقایق پایانی 2 گل خوردند تا کمی از زخم های نارنجی پوشان کرجی التیام یابد. ذوب آهن با این برد، چه در جدول رده بندی و چه در جدول بازی های خانگی هم امتیاز با تیم های صدرنشین شد و تنها به دلیل تفاضل گل کمتر در رده دوم ایستاد، تا بیش از هر زمان دیگری به صدرنشینی امیدوار شود. البته منصور ابراهیم زاده باید فکری به حال دفاع تیمش بکند وگر نه این دفاع در مقاطع حساسی کار دست اصفهانی ها خواهد داد. سایپا هم با این شکست شرم آور، همچنان در رتبه هفدهم ایستاد. ضمن این که علی رغم تکذیب شایعه اخراج پیر لیت بارسکی از این تیم، نام هایی چون حمید استیلی، فرشاد پیوس، ناصر حجازی و محمد مایلی کهن برای هدایت سایپا بر سر زبان ها افتاده است.

راه آهن0 – سپاهان1
سپاه اصفهان راه آهن شهرری را به تصرف خود در آورد!

سپاهان برد، خوب هم برد تا ضمن فراهم آوردن اسباب برکناری داوود مهابادی از سمت سرمربی گری راه آهن، خودش نیز با 12 امتیاز و یک بازی کمتر در رتبه ششم قرار گیرد. این اولین برد امسال برای بهترین تیم شهرستانی سالهای اخیر فوتبال ایران در دیداری خارج از خانه بود! از طرف دیگر راه آهن که با پذیرش این شکست، حالا بیش از 91% امتیاز دیدارهای خانگی اش را از دست رفته می بیند؛ اخیراً محمود یاوری را به عنوان سرمربی به خدمت گرفته تا شاید او بتواند به اوضاع نه چندان خوب راه آهن، سر و سامانی ببخشد.

پاس0 – ملوان0
صفر!

پاس که ظاهراً همه امیدش در لیگ این دوره به بازی های خانگی اش بسته است، این بار و در همدان میزبان یکی از بحران زده ترین تیم های سال های اخیر ایران بود.اما سبزپوشان همدانی نتوانستند از موقعیت های زیادی که در طول بازی داشتد استفاده کنند و در نهایت با تقدیم یک امتیاز به ملوان برای دومین هفته متوالی در خانه خود ناکام ماندند.

مس3 – ابومسلم1
قلعه مس گران!

مس با کسب چهارمین برد خانگی اش، رکورد کسب 100% امتیاز دیدارهای خانگی اش را حفظ کرد تا کم کم کرمان را قتلگاه تیم های لیگ برتر کند! از طرف دیگر ابومسلم نیز که در این فصل و در دیدارهای خانگی اش بله قربان گوی تیم های میزبان بوده است، بار دیگر سه امتیاز بازی را تقدیم میزبانش کرد تا ثابت کند از بی دردسرترین میهمان های لیگ هشتم است! مس با این برد ابومسلم را دو پله دیگر در جدول رده بندی به پائین پرتاب کرد اما خود همچنان در جایگاه پنجم ایستاد.


***
هـــفـــتـــه دهـــم:

سه شنبه 16 مهر ساعت 15:45

استقلال تهران – مقاومت سپاسی شیراز

این بازی را از دست ندهید!


قطعاً این دیدار از زیباترین دیدارهای هفته دهم خواهد بود. جایی که آبی پوشان تهرانی با رهایی از فشار روانی بازی با پرسپولیس و بر خلاف معمول، بدون هیچ بازیکن محرومی، پس از دربی، باید این بار به مصاف جوانان شیرازی بروند. پیش بینی نتیجه این دیدار کار چندان آسانی نیست، به ویژه وقتی بدانیم که هم استقلال از بازی های خانگی اش خوب امتیاز آورده و هم مقاومت از بازی های خارج از خانه اش! پیش بینی من از این بازی یک تساوی پرگل است.

پیکان قزوین – پگاه گیلان

یک رشتی در قزوین!

پیکان که پس از سه برد پیاپی هفته گذشته مقابل پیام در مشهد تن به تساوی داد، حالا می داند که برای باقی ماندن در جمع بزرگان باید شاگردان دکتر بیژن ذوالفقارنسب را در قزوین قربانی کند! از طرفی پگاه هم که از سه بازی خارج از خانه اش تنها یک امتیاز کسب کرده، خیلی امیدوار است که بالاخره طلسم نبردن هایش در بازی های خارج از خانه را بشکند! اما پیش بینی من از این دیدار برد خفیف پیکان است.

برق شیراز – سپاهان اصفهان

آیا سپاهان عایق برق گرفتگی دارد؟

گل سر سبد بازی های این هفته، در شیراز برگزار خواهد شد. طلایی پوشان نصف جهان، برای اثبات خودشان دست به هر کاری خواهند زد تا نشان دهند که پیروزی هفته گذشته شان مقابل راه آهن، اتفاقی نبوده است. برق هم می داند برای صدرنشین ماندن، بهترین ابزار، نباختن است! تنها تیم بدون باخت این دوره در حالی به مصاف سپاهان می رود که خیلی دوست دارد رکورد شکست ناپذیریش در لیگ هشتم برجا بماند. بنابراین من بعید می دانم کاکوهای نارنجی پوش، بی گدار بزنند. این دیدار حساس بیش از هر چیز، بوی تساوی می دهد!

ذوب آهن اصفهان – راه آهن شهرری

جنگ آهنگران!

بعید است که اهل فوتبال باشید، بازی های فوتبال لیگ برتر را دنبال کنید و از بازی های ذوب آهن لذت نبرید! به واقع اگر مغرضانه یا با تعصب به تیم ها نگاه نکنیم، ذوب آهن تیم ترین تیم امسال است! اگر برق شیراز با شیری در اوج است، ذوب آهن با کل تیمش نتیجه می گیرد. اما همه اینها را هم که قبول کنیم، دیدار این هفته ذوب آهن مقابل راه آهن نمی تواند دیدار خیلی ساده ای باشد! با این که ذوب آهن این هفته در خانه بازی می کند، اما حضور محمود یاوری مربی سابق ذوب آهن، روی نیمکت راه آهن، می تواند خیلی از معادلات را به هم زند! البته ذوبی ها تا حدودی هم خوش شانس بوده اند، چرا که این اولین هفته ایست که یاوری سرمربی راه آهن است. در واقع یاوری ذوب آهن را بهتر از راه آهن می شناسد. به هر با توجه به آمادگی کنونی ذوب آهن، برد این تیم خیلی محتمل به نظرمی رسد.

سایپا کرج – پاس همدان

اگر لیت بارسکی را دوست دارید برای آخرین بار خوب نگاهش کنید!

قطعاً این آخرین فرصت لیت بارسکی مربی نگون بخت سایپا برای ابقاست! اگر مرد خوشنام آلمانی این بار هم نتواند به پیروزی برسد، آنوقت یکی از سریعترین اخراج های تاریخ لیگ برتر را شاهد خواهیم بود. سایپا که این روزها چه با میرزاپور و چه بی او، خوب گل می خورد، اقلاً این بار خوش شانس است که میزبان پاس همدان است. چرا که پاسی ها با سه شکست، ضعیف ترین تیم خارج از خانه هستند و در سه دیدارشان تنها یک گل به ثمر رسانده اند! نتایج اخیر سایپا به جز تحت فشار قرار دادن لیت بارسکی، علی دایی را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد، چرا که دایی هنوز با دفاع از شاگردان سابقش در سایپا آنها را مستحق حضور در تیم ملی می داند، اما سایپایی ها با خوردن 5 گل در بازی با کروفچی و 6 گل در بازی با ذوب آهن، نشان داده اند که لیاقت پوشیدن پیراهن تیم ملی را ندارند! پیش بینی من از دیدار، بازی نسبتاً یک طرفه ای است روی دروازه پاس که یا با تساوی به پایان می رسد و یا با برد خفیف کرجی ها!

ملوان انزلی – پیام مشهد

آیا ملوانان پیام گیر دارند؟

ملوان که از یک دیدار خانگی محروم شده است، به لطف رأی کمیته انضباطی باید دیدارش را در رشت برگزار کند که به نوعی باز هم دیدارش خانگی است! ملوان اگر از این فرصت هم نتواند استفاده کند و مقابل پیام، ضعیفترین تیم لیگ هم ناکام بماند، خودش به عنوان یکی دیگر از نامزدهای سقوط معرفی خواهد شد. به خصوص وقتی بدانیم که پیام نه خداداد عزیزی را روی نیمکت دارد و نه مهدی هاشمی نسب را درون زمین! البته ملوان در آخرین دیدارش در همدان، به تساوی رضایت بخشی مقابل پاس دست یافت، اما محمد احمدزاده بهتر از هر کسی می داند که با تساوی نمی توان در لیگ برتر ماند! به هر حال معتقدم، اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، ملوان برنده بازی ته جدولی ها خواهد بود.

فولاد اهواز – مس کرمان

مس ... فولاد ... مفرغ ... آلومینیوم ... خریداریم!

آیا مجید جلالی می تواند تدبیری بیندیشد که قحطی گل در تیم فولاد به پایان برسد؟ فولاد که هنوز در دیدارهای خانگی اش برنده نشده، این بار کار بسیار سختی مقابل مس خواهد داشت. مس قبراق و سر و حال به دنبال برد دیگری است تا فشارش را بر صدرنشینان بیشتر کند. از طرف دیگر فولاد که بیش از سه دیدار است موفق به گلزنی نشده، برای باز کردن دروازه مهدی رحمتی کار آسانی پیش رو نخواهد داشت. به هر حال من فکر می کنم، مس در این دیدار طعم اولین تساوی را در لیگ هشتم می چشد تا یکی از سه صفر موجود در جدول پاک شود!

صباباتری قم – استقلال اهواز

امان از این فیروز استقلال کش!

قمی ها که با برد روحیه بخششان مقابل پگاه، به میانه جدول رسیدند، این می خواهند دیگر استقلال لیگ را نیز در قم قربانی کنند تا فیروز کریمی پس از انتقام گیری از یکی از تیم های سابقش، از این یکی نیز انتقامش را پس بگیرد! از طرف دیگر استقلال اهواز هم پس از برد خوب هفته گذشته اش مقابل فولاد، حالا به دنبال دومین برد پیاپی اش است تا بلکه از بحران خود ساخته اش فاصله بگیرد. اما من بعید می دانم شاگردان اکبر میثاقیان، بتوانند با امتیاز از قم بازگردند.

چهارشنبه 17 مهر ساعت 15:45

ابومسلم مشهد – پرسپولیس تهران

نبرد ابومسلم با منتخب ستارگان ابومسلم!

تا همین چند وقت پیش، هرگاه تیمی در مشهد بازی داشت به حداقل امتیاز قانع بود! اما نمایش ضعیف ابومسلم در فصل جاری، اعتماد به نفس تیم های دیگر را برای برد در مشهد افزایش داده است. اما نباید از این نکته هم غافل شویم که سرخابی ها یک عادت بد دارند و آن هم نبردن در بازی بعد از دربی است! نکته جالب توجه در این دیدار حضور بسیاری از ستارگان سابق ابومسلم در تیم کنونی پرسپولیس است! پیش بینی من از این دیدار تساوی در یک دیدار سرد و بی روحیه است.

پـــیـــش بـــیـــنـــی هـــا:

در هفته نهم پرشا، بهرام و پرشین به ترتیب با 140، 135 و 130 امتیاز بهترین پیش بینی ها را داشتند و پژمان با 15- امتیاز نمایشی ضعیف داشت. شاهین هم که ابتدای فصل را خیلی خوب آغاز کرده بود، در دو هفته اخیر غیبت داشت و به ازای هر دیدار 20 امتیاز از دست داد تا در پایان هفته نهم، امتیازش به 65 تنزل یابد. در جدول پیش بینی ها در حال حاضر عباس، پرشین و دانیال با 680، 675 و 640 امتیاز رقابت شانه به شانه ای دارند. ضمن این که فاصله بین رتبه چهارم تا دوازدهم هم تنها 75 امتیاز است که به سادگی قابل جبران است.


اما در لیگ پیش بینی ها، پژمان خیلی خوش شانس بود که علی رغم کسب امتیاز منفی، برنده دیداری شد که با شاهین داشت. چرا که شاهین به دلیل عدم ارسال پیش بنی هایش 180- امتیاز گرفت!

در جدول لیگ پیش بینی ها، در حال حاضر، دانیال، عباس، پرشین، بهزاد و کیاوش همگی با 18 امتیاز و تفاضل گل متفاوت اول تا پنجم هستند.


هیچ نظری موجود نیست: