دوشنبه، بهمن ۱۴، ۱۳۸۷

چه تیمی می‌تواند استقلال را متوقف کند؟

در هفته بیست و چهارم لیگ برتر ایران، با این که استقلال نتوانست فاصله‌اش را با ذوب آهن افزایش دهد، اما بار دیگر به یک برد قاطع رسید تا این سوال در ذهن تیم‌های دیگر ایجاد شود: چه تیمی می‌تواند استقلال را متوقف کند؟


استقلال چهارمین برد پیاپی فصلش را با درهم کوبیدن همنام اهوازیش جشن گرفت و با سه گل زیبا توانست به رکورد 55 گل زده در 24 بازی برسد. گل زیبای آرش برهانی که روی حرکت زیباتر مجتبی جباری به ثمر رسید، در واقع مهر تأئیدی بود بر شایستگی‌‌های تیم استقلال و بازیکنان و سرمربی این تیم. استقلال پس از این دیدار در 226 دیداری که تاکنون در هشت دوره لیگ برتر برگزار کرده، 349 گل به ثمر رسانده که میانگین آن 1.54 گل در هر بازی است. اما جالب اینجاست که استقلال پیش آغاز فصل با 294 در 202 بازی، میانگین 1.46 گل در هر دیدار را داشت که دقیقاً برابر با میانگین گل زده پرسپولیس در طول هفت دوره گذشته لیگ برتر بود. اما در لیگ هشتم، به ثمر رساندن 55 گل در 24 بازی (میانگین 2.29 گل در هر دیدار)، یک دستآورد بزرگ برای آبی پوشان تهرانی به حساب می‌آید.
پرسپولیس که این روزها، حال و روز خوشی ندارد، توانست با یک گل دیر هنگام که از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید، تیم قعرنشین جدول، پیام را شکست دهد تا هنوز کور سوی امیدی به دیدارهای آینده داشته باشد.
ذوب آهن هم در دربی اصفهان، بار دیگر سپاهان را شکست داد تا همانند استقلال و پرسپولیس حریف هفته بیست و چهارم خود را، هم در دیدار رفت (هفته هفتم) و هم در دیدار برگشت شکست داده باشد.
از دیگر نتایج جالب این هفته، برد خارج از خانه سایپا مقابل برق بحران زده بود. سایپا با برد 2 بر 1 مقابل نماینده محبوب شیراز، از مجموع 21 امتیاز دور برگشت، 16 امتیاز به دست آورده که رکورد قابل توجهی است. از سوی دیگر برق به چند رکورد ناخوشایند خود در این فصل دامنه زد! برق برای پانزدهمین هفته پیاپی در حسرت پیروزی باقی ماند. برای هفتمین هفته پیاپی شکست خورد و تمام شش دیدار دور برگشت خود را تاکنون واگذار کرده است!
صبا هم با برد 2 بر صفر مقابل مقاومت، یک پله در جدول رده‌بندی بالاتر رفت و در رتبه چهارم ایستاد. مقاومت با 7 امتیاز از 7 بازی دور برگشت خود، عملکردش تا حدودی متزلزل بوده است. در عوض صبا، در نیم فصل دوم چهره‌ای به مراتب بهتر از نیم فصل اول داشته است.
در جدول رده‌بندی هم اکنون استقلال تهران صدرنشین است. صدرنشینی استقلال تنها منوط به جدول کلی رقابت‌ها نیست، استقلال در جدول دیدارهای خانگی و دیدارهای خارج ار خانه و جدول رده‌بندی نیم فصل دوم صدرنشین است! پس از استقلال که 49 امتیازی است، ذوب آهن با 44، پرسپولیس با 40 و صبا با 38 امتیاز دوم تا چهارم هستند.
×××
اما در ادامه این رقابت‌ها و برای دومین بار در طول 25 هفته لیگ، روز چهارشنبه قرار است که همه تیم‌ها در یک روز به میدان بروند! پیش از این تنها یک بار در هفته چهارم، همه بازی‌‌ها در یک روز برگزار شده بود!


به هر حال روز چهارشنبه، ابتدا پرسپولیس در رشت میهمان داماش دیگر تیم قعرنشین لیگ است. با توجه به شرایط کنونی جدول، اگر پرسپولیس خیال قهرمان شدن دارد، از همین هفته باید تمام سه امتیازهای ممکن را کسب کند و در آرزوی از دست دادن امتیاز از سوی استقلال و ذوب آهن بماند.
استقلال در خانه خود، به میهمانی راه آهن می‌رود. هر چند که نتایج اخیر استقلال واقعاً چشمگیر بوده است و به نظر می‌رسد که بردن راه آهن در آزادی کار چندان مشکلی برای استقلال نباشد، اما نباید از سه نکته غافل شویم. اول این که بازی بعدی استقلال مقابل پرسپولیس است و طبق یک عادت غلط، بازیکنان استقلال ( و پرسپولیس) بسیار محتاط تر از همیشه در دیدار قبل از دربی پایتخت ظاهر می‌شوند. دوم این که راه آهن درنیم فصل دوم تاکنون 16 امتیاز از 21 امتیاز موجود را کسب کرده و سه هفته پیاپی است که پیروز از زمین خارج می‌شود. سومین مورد، تنها یک بحث آماری است در مورد لیگ هشتم. تا پایان هفته بیست و چهارم لیگ، هنوز هیچ تیمی نتوانسته است، پنج پیروزی متوالی کسب کند! به هر حال در این بازی امید همه تیم‌های مدعی به پیروزی شاگردان محمود یاوری است.
×××
جدول رده‌بندی پیش بینی مسابقات

هیچ نظری موجود نیست: