دوشنبه، بهمن ۲۸، ۱۳۸۷

چه کسی امیر را کشت؟

در هفته‌ای که همه نگاه‌ها و رجزخوانی‌ها در دربی پایتخت خلاصه می‌شد، باز هم تساوی و باز هم نتیجه 1 بر 1 حاصل تلاش پرسپولیس و استقلال بود. درهفته 26 و در حالی که از چندین روز پیش از بازی استقلال و پرسپولیس، بازیکنان، مربیان و مدیران هر دو تیم برای هم شاخ و شانه می‌کشیدند، اشتباهات مربیان در به بازی گرفتن مهره‌ها، بزرگترین عامل تکرار این نتیجه‌ی مکرر بود.
اشتباه مربی تازه وارد پرسپولیس در این بود که فارغ از هر سیستمی که برای پرسپولیس در نظر گرفته بود، تیمش را بدون مهاجم به زمین فرستاده بود! در واقع با آشکار شدن نفرات اصلی پرسپولیس، می‌شد این را حدس زد که این تیم برای شکست نخوردن مقابل استقلال چیده شده است. البته بیشتر این تقصیر در چینش مهر‌های پرسپولیس به افشین پیروانی بر می‌گردد که ظاهراً او مسوؤل انتخاب بازیکنان بوده است و نه وینگادا. در واقع تنها مهاجم پرسپولیس، نیکبخت بود که بنا به تشبیه استادانه فردوسی‌پور، اندامش در 28 سالگی، بسیار شبیه لی وونگ جائه دروازه‌بان 36 ساله کره‌جنوبی است!
دیگر اشتباه مهره‌چینی در پرسپولیس، استفاده از کریم باقری به عنوان یکی از یازده مرد آغاز کننده این دیدار بود. باقری و سبک بازیش در 37 سالگی، واقعاً یک استثنا در فوتبال ماست. اما بازی سنگین و نفسگیر ایران مقابل کره‌جنوبی آنهم تنها 48 ساعت پیش در دیدار سنگین پرسپولیس مقابل استقلال، رمقی برای این هافبک پر تلاش باقی نگذاشته بود. اگر حضور کم تأثیر باقری در یک ساعت اول بازی با استقلال با حضور در نیمه دوم بازی جابجا می‌شد، باقری و پرسپولیس می‌توانستند از خستگی هافبک‌های استقلال استفاده بیشتری ببرند.
اما از سوی دیگر، استقلال ترکیب اولیه‌اش بسیار عالی چیده شده بود. نتیجه این مهره‌چینی خوب قلعه‌نوعی وقتی خودش را نشان داد که تب پرسپولیس از هیجان ناشی از دربی، افتاد و استقلال رفته رفته بر بازی مسلط شد. این تسلط در نیمه دوم منجر به گلی شد که با پاس خوب برهانی و زیرکی و دقت جباری به ثمر رسید. قلعه‌نوعی تقریباً در تمام طول بازی بی نقص بود، به جز هنگامی که سیاوش اکبرپور را تعویض کرد. اکبرپور که با سبک بازی‌اش نفس خط دفاع پرسپولیس را گرفته بود، ناگهان دو موقعیت خوب را از دست داد تا قلعه‌نوعی به آن عادت پروینی و بدش روی بیاورد. قلعه‌نوعی از دست اکبرپور عصبانی شد و او را که یکی از بهترین بازیکنان تیمش در آن روز بود تعویض کرد و علی علیزاده را به میدان فرستاد. علیزاده در اثر یک اشتباه آماتوری، یک پنالتی را در ثانیه‌های آخر بازی تقدیم به تیم سابقش کرد و به این ترتیب، استقلال در دورانی که بهترین نتایجش را کسب کرده است، برای هفتمین بار پیاپی نتوانست پرسپولیس را، که واقعاً در شرایط بدی بود، شکست دهد.
به اعتقاد من، با این نتیجه، پرسپولیس تیم بازنده میدان بود که عملاً با رؤیای قهرمانی وداع کرد و قلعه‌نوعی بزرگترین بازنده این بازی بود که با تعویض از روی عصبانیتش، تیمش را از این برد محروم کرد.


اما صرف نظر از دربی پایتخت، ذوب آهن با شکست مقابل سایپای احیا شده توسط مایلی کهن، فاصله‌اش با استقلال به 6 امتیاز افزایش یافت. صبا هم در دیداری که به نظر آسان می‌رسید، نتوانست در دیدار خانگی‌اش بر داماش قعرنشین غلبه کند. اما سپاهان از عدم پیروزی استقلال تهران، پرسپولیس، ذوب آهن، صبا و مس نهایت استفاده را برد و با شکست راه آهن، فاصله‌اش را با پرسپولیس به 3 امتیاز کاهش داد و در رده چهارم جای گرفت.
هم اکنون در جدول رده‌بندی، استقلال با 53 امتیاز پیشتاز بلامنازع این رقابت‌هاست. ذوب آهن با 47 امتیاز دوم است و پرسپولیس با 44 امتیاز سوم.

در جدول دیدارهای خانگی، مس از تساوی خانگی استقلال مقابل پرسپولیس استفاده کرد و توانست پس از مدت‌ها به صدر جدول بازگردد.
آبی‌پوشان تهرانی، کماکان صدرنشین دیدارهای خارج از خانه و دیدارهای دور برگشت لیگ هشتم نیز هستند. هر چند که در دور برگشت لیگ هشتم، سایپا، شانه به شانه استقلال، 22 امتیاز کسب کرده است.

در ادامه این رقابت‌ها و در روزهای سه‌شنبه بیست و نهم و چهارشنبه سی‌ام بهمن، 9 دیدار هفته‌ی بیست و هفتم برگزار خواهد شد. در این هفته دیدار مستقیمی بین تیم‌های بالای جدول برگزار نخواهد شد. پرسپولیس در آزادی میزبان ابومسلم خواهد بود و استقلال در شیراز میهمان مقاومت سپاسی. سپاهان در جستجوی یک برد دیگر در اصفهان، پذیرای برق خواهد بود؛ که این روزها همانند سابق می‌بازد و حضور فرشاد پیوس نتوانسته تأثیر مثبتی در روند نا امید کننده این تیم داشته باشد. یکی از جذاب‌ترین دیدارهای این هفته بازی مس و فولاد در کرمان خواهد بود. مس تنها تیمی است که هنوز در خانه شکست نخورده است و فولاد تیمی است که 46 درصد دیدارهای خارج از خانه‌اش را برده است.
در نهایت، هر چند که از لحاظ ریاضی خیلی زود است که بتوان راجع به قهرمان این دوره صحبت کرد، اما اگر استقلال در سه بازی آینده‌اش و پیش از بازی هفته سی‌ام مقابل ذوب آهن در اصفهان، امتیازی از دست ندهد و در عوض ذوب آهن در این سه دیدار امتیاز از دست بدهد، عدم شکست استقلال در بازی هفته سی‌ام مقابل ذوب آهن، می‌تواند منجر به قهرمانی زود هنگام آبی‌پوشان تهرانی در لیگ هشتم شود.
×××
جدول رده‌بندی کلی پیش‌بینی‌‌ها


۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
پرشین بلاگرز «خبرخوان استرالیا و نیوزلند» («گرافیکی» و «تکست»)؛ و «لیست و فید وبلاگهای فارسی استرالیا و نیوزلند» را ارائه کرده است.

از پرشین بلاگرز و «خبرخوان استرالیا و نیوزلند» که شما نیز در آن حضور دارید بازدید فرمائید.

http://persianbloggers.blogspot.com/2009/02/oc-p.html