دوشنبه، بهمن ۰۷، ۱۳۸۷

چهارمین برد پیاپی ابومسلم و حاشیه امنیت استقلال تهران

هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران در حالی پیگیری شد که استقلال تهران از عدم پیروزی تیم‌های دوم تا هفتم جدول، نهایت استفاده را برد و با تحمیل اولین شکست نیم فصل دوم به صبا، فاصله‌اش را با ذوب آهن، نزدیک‌ترین رقیبش در جدول رده‌بندی، به پنج امتیاز رساند.

در هفته بیست و سوم این رقابت‌ها و در حساس‌‌‌ترین دیدار استقلال تهران در حالی که آرش برهانی، بهترین گلزن لیگ را در اختیار نداشت؛ با درخشش فرهاد مجیدی، ستاره نیمکت نشین خود توانست تیم سرسخت صبا را دو بر یک شکست. اهمیت کار استقلال وقتی نمایان می‌شود که بدانیم استقلال اولین شکست فصلش را مقابل همین صبا پذیرفته بود. از سوی دیگر در حالی که استقلال در پایان هفته ششم، با پنج امتیاز در رتبه شانزدهم ایستاده بود، در شش هفته آغازین نیم فصل دوم، با کسب پانزده امتیاز، عملکرد خیره کننده‌ای داشته است. نکته دیگر این که استقلال در پایان هفته بیست و سوم لیگ برتر دوره قبل (87-1386) با 36 امتیاز در پله چهارم ایستاده بود و هم اینک 46 امتیاز از 23 بازی خود به دست آورده است. بررسی عملکرد استقلال را با اشاره به گل زده و خورده این تیم به اتمام می‌رسانم. استقلال با 52 گل زده و میانگین بیش از دو گل زده در هر بازی (2.26) و تفاضل گل 27+، سیزده گل بیشتر از دومین خط حمله برتر لیگ (ذوب آهن با 39 گل) به ثمر رسانده است.
دیگر دیدار حساس این هفته دو تیم مس و پرسپولیس در کرمان برگزار کردند که برنده‌ای در بر نداشت و دو تیم به تساوی 1 بر 1 رضایت دادند. در این دیدار که مس انصافاً بهتر از پرسپولیس بازی کرد، با به ثمر رساندن یک گل مردود از پذیرش اولین شکست خانگی در این فصل قصر در رفت. اما در مورد پرسپولیس هم بد نیست که مقایسه‌ای بین عملکرد این تیم در این فصل و فصل قبل که به قهرمانی پرسپولیس منجر شده بوده، داشته باشیم. پرسپولیس در این فصل تاکنون با 37 امتیاز از 23 بازی و 38 گل زده و 31 گل خورده در رتبه چهارم قرار گرفته است و عملکردش دائماً مورد انتقاد بوده است. اما جالب اینجاست که پرسپولیس فصل گذشته در پایان هفته بیست و سوم با گل زده و گل خورده دقیقاً برابر با این فصل و تنها با سه امتیاز بیشتر نسبت به این فصل (40 امتیاز)، صدرنشین لیگ بوده است. هر چند که پرسپولیس در صورت داشتن آن سه امتیاز بیشتر، در این فصل، هم اکنون می‌توانست سوم باشد، اما این بررسی نشان می‌دهد که پرسپولیس بسیار مشابه فصل گذشته ظاهر شده است و این دو تیم استقلال تهران و ذوب آهن بوده‌اند که پیشرفت محسوسی نسبت به فصل گذشته‌شان داشته ‌اند (ذوب آهن در پایان هفته بیست و سوم لیگ برتر دوره قبل، با 27 امتیاز در رتبه چهاردهم بود).
تا صحبت از ذوب آهن است بد نیست به دومین شکست سنگین این تیم مقابل ابومسلم در فصل جاری هم اشاره‌ای بکنم. ذوب آهن کلاً در این فصل 4 شکست داشته که دو شکست از این 4 شکست مقابل ابومسلم رقم خورده است. ذوب آهن در دور رفت و در مشهد با نتیجه 4 بر 0 مغلوب ابومسلم شد و در دور برگشت هم 3 بر 0 در فولاد شهر نتیجه را به این تیم ریشه‌دار مشهدی واگذار کرد! این دو شکست برای ذوب آهن به قیمت از دست دادن صدرنشینی و اختلاف 5 امتیازی با استقلال تمام شده است. از سوی دیگر ابومسلم، با کسب چهارمین برد پیاپی خود، 28 امتیازی شد و شانس خود را برای بقا بیش از پیش افزایش داد. ذکر این نکته ضروری است که به جز ابومسلم، تنها دو تیم در این فصل توانسته‌اند 4 برد پیاپی کسب کنند. پیکان در حد فاصل هفته پنجم تا هشتم مقابل ابومسلم، راه آهن، ملوان و استقلال اهواز به چهار برد پیاپی دست یافته بود (هر چند که هفته پنجم لیگ برتر مابین هفته دهم و یازدهم برگزار شد). دیگر تیمی که توانسته به چهار برد پی در پی در لیگ هشتم دست یابد، استقلال تهران است که یک بار در حد فاصل هفته دهم تا سیزدهم مقابل مقاومت، پاس، پیکان و ذوب آهن به چهار برد رسیده است و یک بار از هفته شانزدهم تاکنون نوزدهم مقابل سایپا، پیام، ابومسلم و داماش به چهار برد متوالی رسیده است.
از دیگر نتایج جالب هفته بیست و سوم برد 4 بر 1 و خارج از خانه پاس مقابل پیام بود. پاس که پیش از این از 11 بازی خارج از خانه‌اش تنها یک برد مقابل سایپا دشت کرده بود، توانست از بحران موجود در تیم پیام نهایت استفاده را برده و این تیم را شکست دهد. از سوی دیگر پیام با این باخت، کماکان در قعر جدول رده‌بندی و جدول بازی‌های خانگی جا خوش کرد!
سایپا هم که این روزها با مایلی کهن خوب نتیجه می‌گیرد، توانست دیگر تیم قعرنشین لیگ، داماش را با نتیجه 4 بر 1 شکست دهد و 29 امتیازی شود. سایپا در نیم فصل دوم، پس از استقلال تهران، بهترین نتایج را به دست آورده است. به این ترتیب سایپا تاکنون همانند فصل قبل در پایان هفته بیست و سوم، 29 امتیازی است!
فولاد هم در اهواز ضمن کسب چهارمین برد خانگی خود، ششمین شکست متوالی را به برق تحمیل کرد، که این شکست منجر به برکناری محمد عباسی از سمت سرمربیگری برق و جایگزینی او با فرشاد پیوس شد.
اما سپاهان تیم سوم جدول هم مانند اکثر بالانشینان، در این هفته به پیروزی نرسید و مقابل ملوان در انزلی تن به تساوی 1 بر 1 داد. سپاهان، تنها تیم بدون شکست نیم فصل دوم، با این تساوی، به هفتمین تساوی در دوازده دیدار خارج از خانه‌اش تن داد.
اما پیکان که چند هفته را در صدر جدول سپری کرده بود(هفته‌های 7-8-10-11-13 و 14)، با پذیرش یک شکست دیگر، این بار مقابل راه آهن (0-1)، در هشت دیدار اخیر خود، ششمین شکست را پذیرفت تا بازگشت دوباره به صدر جدول را بیشتر شبیه یک رؤیا ببیند!
مقاومت سپاسی هم در دیداری خانگی توانست استقلال اهواز را شکست دهد تا مکان خود را در رده هشتم جدول حفظ کند.
به این ترتیب و در پایان هفته بیست و سوم، استقلال تهران با 46 امتیاز صدرنشین بلامنازع لیگ است و پس از استقلال، ذوب آهن با 41 امتیاز دوم است. دو تیم سپاهان و پرسپولیس هم هر دو با 37 امتیاز به ترتیب سوم و چهارم هستند. در قعر جدول هم سه تیم برق، داماش و پیام به ترتیب شانزدهم تا هیجدهم هستند. هر چند که با توجه به پیروزی پاس، ابومسلم و سایپا، فاصله برق که شانزدهم است با تیم پانزدهم (استقلال اهواز) به 5 امتیاز افزایش یافت.

×××
رقابت‌های هفته بیست و چهارم، روزهای جمعه و شنبه این هفته برگزار خواهد که حساس‌ترین دیدار را سپاهان و ذوب آهن برگزار خواهند کرد. دیداری که علاوه بر حساسیت دربی، با توجه به موقعیت دو تیم در جدول، از اهمیت خاصی برخوردار است. این بهترین زمان برای سپاهان است که ضمن گرفتن انتقام شکست دور رفت، فاصله خود را با ذوب آهن به یک امتیاز برساند.
استقلال تهران در اهواز باید به مصاف همنامش ناخوش احوالش برود. با توجه به شرایط حال حاضر دو تیم، پیروزی استفلال تهران تنها نتیجه محتمل این بازی به حساب می‌آ‌ید!
پرسپولیس هم در دیداری که به نظر ساده می‌رسد، پذیرای قعرنشین لیگ، پیام خواهد بود. در این دیدار بازگشت ابراهیم توره می‌تواند نوید یک پیروزی پرگل را برای قرمزپوشان تهرانی به ارمغان بیاورد.


×××
جدول رده‌بندی پیش‌بینی مسابقات



نتایج لیگ پیش‌بینی‌ها


جدول رده‌بندی لیگ پیش‌بینی‌ها


هیچ نظری موجود نیست: