پنجشنبه، خرداد ۰۵، ۱۳۹۰

نگاهی بر عملکرد برترین دروازه‌بانان تیم ملی ایران در 70 سال گذشته

ماجرای فوت ناصر حجازی، بهانه‌ای شد برای مقایسه‌ی بهترین دروازه‌بانانی که در تیم ملی ایران بازی کرده‌اند. همانطور که اکثر علاقه‌مندان به فوتبال می‌دانند، ناصر حجازی از سوی فدراسیون آمار و ارقام فیفا به عنوان دومین دروازه‌بان برتر آسیا انتخاب شده است و پس از او احمدرضا عابدزاده قرار دارد که نامش در بین پنجاه دروازه‌بان برتر آسیا دیده می‌شود. اما شاید بد نباشد که نگاهی به عملکرد آماری دروازه‌بانان برتر فوتبال ملی ایران بیندازیم.
تیم ملی ایران از سال 1941 تاکنون در 521 دیدار رسمی به میدان رفته است که از این تعداد دیدار، آمار 508 دیدار برای این آنالیز در دسترس بود.
در مجموع 508 دیدار مذکور، 38 نفر از دروازه‌ی ایران محافظت کرده‌اند که احمدرضا عابدزاده با 76 بار ایستادن درون دروازه، رکورددار تعداد بازی ملی در بین دروازه‌بانان تیم ملی است. ابراهیم میرزاپور با 75 بازی در تعقیب اوست. مهدی رحمتی و ناصر حجازی با 59 و 58 بازی سوم و چهارم هستند.
میانگین گل خورده در هر دیدار: برای محاسبه‌ی میانگین گل خورده در هر دیدار، تنها آمار دروازه‌بانانی ملاک قرار گرفته‌ است که بیش از 10 بازی ملی در کارنامه‌شان ثبت شده است.
جدول زیر آمار 13 دروازه‌بان تاریخ تیم ملی ایران را نشان می‌دهد که بیش از 10 بازی ملی در کارنامه خود دارند.


در این بین بهروز سلطانی که 17 بازی ملی دارد، تنها 8 گل خورده در کارنامه‌ی ملی‌اش دیده می‌شود. حسن رودباریان که اخیراً دوباره به تیم ملی دعوت شده است، تنها دروازه‌بانی است که بیش از 10 بازی ملی دارد (17 بازی)، ولی ایران در دیدارهایی که او درون دروازه ایستاده، شکست نخورده است. البته آخرین باری که درون دروازه ایستاده است، مربوط به دیدار ایران با کره‌جنوبی در جام ملت‌های آسیا در سال 2007 در مالزی بوده که ایران در آن دیدار پس از تساوی بدون گل در پایان 120 دقیقه، در ضربات پنالتی مغلوب کره شده است؛ ولی شکست در ضربات پنالتی در آمار فوتبال محسوب نمی‌شود.


هیچ نظری موجود نیست: