سه‌شنبه، تیر ۲۹، ۱۳۸۹

پنج تیم بالای جدول لیگ نهم، مدعیان لیگ دهم هم هستند

در حالی که حدوداً یک هفته به آغاز دهمین دوره لیگ برتر باقی مانده است، اکثر تیم‌ها هنوز در حال بستن تیم خود هستند. این مسأله از یک طرف به شروع زود هنگام لیگ دهم مربوط می‌شود و از طرف دیگر به بلاتکلیفی برخی از تیم‌ها.

نمای عمومی لیگ دهم بیانگر این است که پنج تیم مدعی قهرمانی این دوره خواهند بود. سپاهان و ذوب‌آهن اصفهان، پرسپولیس و استقلال به علاوه استیل‌آذین. در واقع لیست مدعیان را تیم‌های اول تا پنجم دوره قبل تشکیل می‌دهند که این موضوع نشان‌دهنده خروج فوتبال ایران از حالت دو قطبی سالیان دور و ورود آن به یک پنج ضلعی قدرت است.

سپاهان همانند فصل گذشته بالاترین بخت را برای قهرمانی در لیگ برتر دارد. مجموعه سپاهان، کامل‌ترین و بهترین ترکیب در بین باشگاه‌های ایرانی است. مدیریت بُرّا و با نفوذ، عدم مشکل مالی، حمایت تماشاگر، بازیکنان خوب در تمامی پست‌ها و از همه مهم‌تر حضور سرمربی‌ای که حالا هیچ‌کس با او به چیزی کمتر از قهرمانی فکر نمی‌کند. سپاهان که فصل گذشته در برخی پست‌ها ضعف داشت با به خدمت گرفتن بال چپ و راست استقلال (هاشم بیگ‌زاده و خسرو حیدری) و فابیو جانواریو، عملاً استقلال را خلع سلاح کرد تا قلعه‌نوعی با یک تیر دو نشان زده باشد. اما خرید‌های قهرمان لیگ به این سه نفر منتهی نشد. دو مهره برگشت خورده ایرانی از لیگ امارات (جواد کاظمیان و رضا عنایتی) هم به زردپوشان اصفهان ملحق شدند که هر دو از انگیزه‌هایی بالای برخوردارند. کاظمیان که سال‌ها زیر سایه مهدوی‌کیا مجبور بود تنها از روی نیمکت تیم ملی نظاره‌گر بازی‌های ایران باشد، پس از خداحافظی مهدوی‌کیا هم نتوانست به مهره ثابت تیم ملی تبدیل شود و دلیل آن هم خسرو حیدری بود. حالا به نظر می‌رسد، کاظمیان ترجیح داده که رقابت با حیدری را به عرصه باشگاهی بکشاند تا شاید از همین جا به تیم ملی برسد. البته در این میان، هنر بازی‌گیری قلعه‌نوعی از این دو نفر می‌تواند تضمین کننده حضور توأم این دو مهره با ارزش در سپاهان و تیم ملی باشد. عنایتی هم که فصل قبل بعد از حضور کم فروغش در استقلال به امارات بازگشت، حالا با انگیزه‌ای مضاعف به ایران بازگشته تا زیر نظر مربی مورد علاقه‌اش، بار دیگر آقای لیگ ایران شود. به نظر می‌رسد قلعه‌نوعی اعتماد چندانی به میلوراد جانیوس مهاجم صربی که جانشین عمادرضا شده ندارد. از طرفی بی‌نظمی‌های ابرهیم توره هم مزید بر علت شده تا قلعه‌نوعی به مهاجم 33 ساله مشهدی روی خوش نشان دهد. سپاهان از نظر قرعه هفته‌های آغازین، بسیار خوش شانس بوده است. راه‌آهن، ملوان، فولاد و شاهین بوشهر، چهار حریف نخست سپاهان هستند، اما این تیم در هفته پنجم و در فولاد شهر میهمان ذوب‌آهن است.

ذوب‌آهن دیگر تیم اصفهانی برعکس سپاهان و همانند سال‌های گذشته در فصل نقل و انتقالات بسیار کم هیاهو ظاهر شده است. ذوبی‌ها امسال با برگرداندن بهترین گلزن تاریخ باشگاهشان در لیگ برتر (مهدی رجب‌زاده) به تیم و اضافه کردن جلال رافخایی از ملوان، به قدرت تهاجمی خود افزوده‌اند. اما از سوی دیگر با از دست دادن حسن اشجاری که به اعتقاد من بهترین دفاع چپ ایران در حال حاضر می‌باشد، در این پست به مشکل بر خواهند خورد. هر چند که منصور ابراهیم‌زاده نشان داده که همیشه حرفی برای گفتن دارد و امسال هم این موضوع تکرار خواهد شد. ذوب‌آهن با قرعه نسبتاً مناسبی برای شروع لیگ روبرو شده است. دیدار خانگی مقابل پیکان می‌تواند اولین برد خانگی را نیز در پی داشته باشد. هر چند دیدار هفته سوم مقابل استقلال در اصفهان حکم یک فینال زودرس را دارد. ذوب‌آهن همانطور که پیشتر عنوان کردم، در هفته پنجم هم پذیرای سپاهان است که دیداری بسیار حساس خواهد بود.

استقلال پر تغییرترین تیم لیگ در تعطیلات امسال بود. از مدیر عامل تا کادر فنی و بازیکنان، همگی دستخوش تغییر شدند. حالا علی فتح‌الله زاده در رأس باشگاه است که ترجیح داده با پرویز مظلومی و بهتاش فریبا تیمش را روانه لیگ دهم کند. استقلال که بازیکنان کلیدی تیمش را (شاید به دلیل بی‌مدیر بودن) از دست داد، در باغ بهشت را به روی بازیکنان برزیلی گشود تا معلوم شود پرویز مظلومی به عنوان یک آبادانی ارادت خاصی به فوتبال برزیل دارد. اندرسون ریکاردو دوس سانتوز (اندرسون) مهاجم خوش قد و قامت و برزیلی که فصل گذشته در تیم اف سی سئول کره بازی می‌کرد؛ فیلیپه آلوز دسوزا هافبک دفاعی فصل گذشته ملوان و آنره لوئیز دی اولیویه‌را رگاتیه‌ری (آندره لوئیز) مدافع-هافبک راست همگی با نظر پرویز مظلومی به استقلال پیوستند. اگر به این جمع میلاد میداوودی و ایمان مبعلی را هم اضافه کنیم، جمع خوزستانی‌های استقلال هم جمع می‌شود. جلال شیرزاد یک دفاع چپ مطمئن است که قابلیت‌های تهاجمی هم دارد. شیرزاد می‌تواند عصای دست مظلومی باشد و بار تهاجمی استقلال را از جناح راست و در غیاب خسرو حیدری به جناح چپ بکشاند و جای خالی هاشم بیگ‌زاده را هم پر کند. فرزاد آشوبی هم از مس به استقلال پیوست که رقابت سختی با ایمان مبعلی و دسوزا برای پر کردن جای حسین کاظمی خواهد داشت. مجتبی جباری هم پس از یک سال دست و پنجه نرم کردن با مصدومیت، امسال آماده است تا به تیم خود خدمت کند. با نگاهی به لیست استقلال متوجه ترافیک بازیکن در خط میانی می‌شویم و اگر مصدومیت سید صالحی در خط حمله را در نظر بگیریم که اقلاً تا نیم فصل قادر به بازی کردن نخواهد بود، دست مظلومی در انتخاب فورواردهایش بسته است. آرش برهانی و فرهاد مجیدی تنها گزینه‌های باقی مانده خواهند بود. استقلال دو هفته آغازین را با دو بازی نسبتاً آسان شروع خواهد کرد. شهرداری تبریز و فولاد. اما دیدار هفته سوم و چهارم مقابل ذوب‌آهن و استیل‌آذین برای استقلال بسیار حساس خواهد بود.

پرسپولیس که فصل گذشته بسیار پر نوسان بود، در نهایت با قهرمانی در جام حذفی توانست بار دیگر به آسیا بازگردد. اما امسال هواداران پرطرفدارترین تیم ایران به هیچ چیز جز قهرمانی در لیگ برتر رضایت نمی‌دهند. امسل دیگر دایی خودش بازیکنان را انتخاب کرده، تیم را دوبار به اردو برده و مهدی تارتار را هم به عنوان دستیار خودش برگزیده تا تیم را قهرمان کند. پرسپولیس 6 بازیکن مطرح ایرانی و یک جوان بورکینافاسویی را به تیم خود اضافه کرده، که یکی دو نفر از این بازیکنان در زمره بازیکنان برتر لیگ نهم قرار داشتند. محمد نوری بازیکن کرمانشاهی پرسپولیس که سه فصل رؤیایی را در صبا سپری کرد و از همانجا هم به تیم ملی رسید، حالا برای اثبات شایستگی‌هایش به پرسپولیس آمده. مازیار زارع یکی دیگر از دیپورت شده ایرانی فوتبال امارات، به تیم سابقش پرسپولیس بازگشته ولی تاکنون در دیدارهای پیش از فصل چنگی به دل نزده است. رحمان احمدی دروازه‌بان ذخیره فصل پیش سپاهان برای رسیدن به تیم به پرسپولیس پیوست تا میثاق معمارزاده را از تیم فراری دهد و به فولاد هدایتش کند. علیرضا نورمحمدی مدافعی که 7 سال در تیم‌های آهنی (ذوب‌آهن و راه‌آهن) با کوله‌باری از تجربه در 29 سالگی به پرسپولیس پیوسته ولی آیا او موفق می‌شود جای خالی افشین پیروانی در چند سال اخیر را پر کند؟ امیرحسین فشنگچی چپ پای 23 ساله فصل گذشته صبا هم با پیوستن به پرسپولیس به نظر می‌رسد به طور ثابت در بازی‌های پرسپولیس حضور داشته باشد. غلامرضا رضایی که فصل گذشته با زدن 7 گل در 17 بازی برای فولاد چشمان همه را خیره کرده بود هم با پیوستن به پرسپولیس ارادتش را به دایی نشان داد و دایی هم امیدوار است که سرعت او در کنار مهارت‌های هروه اوساله به کار پرسپولیس بیاید. اما بهترین خرید امسال پرسپولیس به نظر من هروه اوساله مهاجم 22 ساله بورکینافاسویی است. بورکینافاسو (به خاطر اسمش احتمالاً) در زبان محاوره ما مکانی بوده برای نشان دادن بی اهمیت بودن و دور بودن جایی یا شخصی. اما شاید بد نباشد بدانیم که فوتبال بورکینافاسو در آفریقا هشتم است و در دنیا چهل و پنجم. درست است که فوتبال این کشور به اندازه همسایگانش (غنا و ساحل عاج) در دنیا مطرح نیست، اما سطح فوتبالش از سطح فوتبال ما بالاتر است. هروه اوساله 22 ساله هم علی‌رغم سن کمش در تیم ملی این کشور بازی کرده. اگر او بتواند زیر نظر علی دایی درست آموزش ببیند، با توجه به قد و قامتش می‌تواند خط آتش پرسپولیس را بیمه کند. پرسپولیس در هفته‌های آغازین لیگ قرعه چندان آسانی ندارد، اما اولین حریف قلدر این تیم رقیب سنتی‌اش استقلال خواهد بود که در هفته یازدهم با آن روبرو می‌شود. در واقع با این که پرسپولیس باید در هفته اول به مصاف تراکتورسازی برود و هفته دوم و چهارم به ترتیب میهمان صبا و نفت آبادان است، که این دیدارها ساده نیستند ولی ده دیدار اول این تیم با تیم‌هایی است که مدعی قهرمانی نیستند و برگزاری 6 دیدار از آن در ورزشگاه آزادی، این شانس را به شاگردان علی دایی می‌دهد تا شروعی رؤیایی در لیگ دهم داشته باشند.

استیل‌آذین بی ریشه‌ترین تیم لیگ دهم است که با تزریق پول حسین هدایتی به یکی از بخت‌های قهرمانی تبدیل شده است. به این نام‌ها توجه کنید: علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا، فریدون زندی، حسین کعبی، امیر شاپورزاده، حسن اشجاری، میلاد زنیدپور، حسین کاظمی، مهرزاد معدنچی و سیاوش اکبرپور. این بازیکنان خودشان یک تیم ملی هستند! تنها نقطه ضعف استیل‌آذین دروازه‌بان و دفاع میانی است که می‌تواند پاشنه آشیل این تیم باشد. اما نکته‌ای که نباید از کنار آن به سادگی گذشت، سرمربی این تیم است. بیلشا تومباکوویچ پس از تومیسلاو ایویچ، بهترین مربی‌ایست که در دو دهه اخیر به ایران آمده. اگر مدیران استیل‌آذین صبور باشند و وقت کافی به او بدهند، نه تنها استیل‌آذین بلکه کل فوتبال ایران از حضور او سود خواهد برد. تومباکوویج در دو مقطع و از سال 1992 تا 1999 و 2000 تا 2002، 6 بار با پارتیزان بلگراد قهرمان لیگ فوتبال یوگسلاوی شده است. پس از آن و از سال 2004 تا 2009 در چین، با تیم شنگدونگ لوننگ 3 بار قهرمان جام حذفی و 2 بار قهرمان لیگ چین شده است. به این‌ها یک مقام دومی و سومی را هم اضافه کنید تا متوجه شوید که قلعه‌نوعی اسال یک رقیب سرسخت برای قهرمانی در لیگ برتر دارد! استیل‌آذین هم مانند پرسپولیس از قرعه مناسبی برای شروع برخوردار است. تنها بازی دشوار رئال مادرید این روزهای فوتبال ایران در هفته‌های آغازین مقابل استقلال (هفته سوم) است.

سایر تیم‌های لیگ امسال شرایطی نسبتاً یکسان دارند و فقط در این بین وضع نفت آبادان فرق دارد. تمام تیم‌های لیگ برتر به جز نفت آبادان پس از پایان بازی‌های فصل قبل، مدتی به استراحت پرداختند و دوباره با بدنسازی برای فصل جدید آغاز کرده‌اند که منطقی هم به نظر می‌رسد. اما نفت آبادان تا هفته گذشته در گیر صعود به لیگ برتر بوده و عملاً زمانی برای استراحت نداشته. به همین دلیل معتقدم که نفت آبادان در هفته‌های آغازین لیگ دهم تیمی آماده خواهد داشت (چون بازیکنان هنوز بدن‌های تراشیده‌ای دارند) اما هر چه از زمان بازی‌ها بگذرد، این تیم تحلیل می‌رود و در هفته‌های پایانی نیم فصل به شدت به مشکل بر می‌خورد. سابقه نفت آبادان در سال‌های اخیر نشان داده که یکی از پر حاشیه‌ترین تیم‌های لیگ است. تماشاگران این با این که بسیار پر شور هستند، بی طاقت هم هستند. در این میان آکاچیو آلفردو کازیمرو، مربی پرتقالی نفت آبادان که سابقه چند سال حضور در این تیم را دارد، بهتر از هر کسی می‌داند که چند هفته بد نتیجه گرفتن در لیگ برتر منجر به اخراج او خواهد شد.

به هر حال و با توجه به جمیع موارد، بعید می‌دانم پنج تیم بالای جدول نسبت به فصل قبل تغییر کند. به عبارت دیگر و به ترتیب سپاهان، پرسپولیس، استیل‌آذین، استقلال و ذوب‌آهن بخت‌های قهرمانی هستند. تراکتورسازی، صبا، فولاد و مس هم احتمالاً در نیمه بالای جدول خواهند بود. اما در پائین جدول رقابت بسیار تنگاتنگ خواهد بود. در بین تیم‌هایی که ممکن است سقوط کنند، به ترتیب نفت تهران، ملوان، شهرداری، شاهین، پاس و نفت آبادان شش تیمی هستند که احتمالاً بیش از دیگران در معرض سقوط خواهند بود.

دوشنبه، تیر ۲۸، ۱۳۸۹

نقدی بر برنامه ارائه شده برای لیگ برتر و ساعت بازی‌ها

سوت آغاز دهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران دوشنبه هفته آینده به صدا در خواهد آمد و این بار بر خلاف ادوار گذشته، برنامه حدودی تمام 34 هفته لیگ پیش از آغاز بازی‌ها اعلام شده است. در واقع این بهترین و بزرگ‌ترین پیش‌رفت مدیریتی در لیگ دهم بوده است.

سال فوتبالی 90-1389، سال بسیار پر ترافیکی برای فدراسیون فوتبال ایران خواهد بود. برگزاری لیگ فوتبال، جام حذفی و فصل 11-2010 لیگ قهرمانان آسیا (سپاهان، ذوب‌آهن، استقلال و پرسپولیس) و حضور ذوب‌آهن در مرحله 4/1 نهایی لیگ قهرمانان آسیا فصل 10-2009 و شاید نیمه نهایی و فینال بازی‌ها؛ توأم با جام ملت‌های آسیا در دوحه (دی و بهمن 1389)، حضور تیم المپیک در مسابقات انتخابی المپیک 2012 لندن، برگزاری دیدارهای دوستانه با اوکراین (20 مرداد)، چین (12 شهریور)، کره‌جنوبی (16 شهریور)، گنجانده شدن 5 دیدار احتمالی دیگر در روز بازی‌های ملی (FIFA Day)، مسابقات مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل (فروردین و خرداد 1390) و برگزاری 5 اردوی ملی در فاصله 4 ماهه شهریور تا دی؛ همگی نشان دهنده شلوغی بیش از پیش تقویم فدراسیون فوتبال هستند.

با این اوصاف فدراسیون (سازمان لیگ) با تعیین کردن زمان حدودی برگزرای 34 هفته لیگ به علاوه بازی‌های جام حذفی، قدم بسیار محکمی در راستای سالی هدفمند در عرصه فوتبال برداشته که پیش از سابقه نداشته است.

اما روی دیگر سکه زمان دقیق برگزاری بازی‌های دهمین دوره لیگ برتر است که خالی از ایراد نیست. با نگاهی ساده به تقویم لیگ برتر، متوجه می‌شویم که 14 هفته از 34 هفته لیگ در روزهای وسط هفته برگزار خواهد شد. این در حالی است که در حد فاصل مرداد 1389 تا اردیبهشت 1390، 21 روز تعطیل رسمی در تقویم وجود دارد، که تنها اولین آن‌ها (سه‌شنبه 5 مرداد) پذیرای بازی‌های لیگ خواهد بود. از دست دادن این تعطیلات و برگزاری 14 هفته بازی‌ها در روزهای میان هفته، بدون شک باعث کاهش بیش از پیش تعداد تماشاگران لیگ دهم خواهد شد. باید به این مسأله تعطیلی‌های طولانی مدت لیگ را هم اضافه کنیم. در حالی که هفت هفته نخست لیگ قرار است پر فشار و منظم بین 4 مرداد تا 5 شهریور برگزار شود، اولین وقفه لیگ بین هفته هفتم و هشتم و برای بازی دوستانه مقابل چین و کره‌جنوبی خواهد بود و پس از آن وقفه‌ای 4 هفته‌ای بین بازی‌های هفته نهم و دهم خواهیم داشت. وقفه 19 روزی بین هفته 15 و 16، تعطیلی 37 روزه لیگ برای جام ملت‌های آسیا و تعطیلی 20 روزه در روزهای آغازین سال 1390، همگی باعث افت تیم‌ها و کاهش تماشاگران لیگ خواهد شد.

نکته دیگر در مورد برنامه دقیق بازی‌ها، ساعت برگزاری آن‌هاست. طبق اعلام سازمان لیگ برنامه دقیق چهار هفته آغازین دهمین دوره لیگ برتر ارائه شده است. نکته اینجاست که در هفته اول تنها دیدار سایپا-صبا و ملوان-نفت تهران همزمان برگزار خواهد شد و تمامی هفت دیدار دیگر به طرز بسیار نامنظمی در ساعات گوناگون روزهای دوشنبه و سه‌شنبه 4 و 5 مرداد برگزار خواهند شد. دوشنبه ساعت 17:30، 18:00، 19:30 و 20:45. سه‌شنبه هم ساعت 17:40، 18:15 (دو بازی)، 19:40 و 20:30. این بی نظمی در هفته‌های دوم و سوم هم دیده می‌شود. اگر هدف فدراسیون از اعلام ساعات متنوع، امکان پخش مستقیم بازی‌ها هم بوده باشد، هیچ توجیهی برای تغییر ساعت از 19:30 به 19:40 یا از 20:30 به 20:45 وجود ندارد. ضمن اینکه با توجه به ساعات اعلام شده، عملاً امکان پخش کامل مستقیم بسیاری از بازی‌ها نیست. قطعاً این مشکل در حد فاصل هفته چهارم تا نهم که در ماه رمضان برگزار می‌شود، برطرف می‌شود. چرا که با توجه به طولانی بودن روزها، بازی‌ها بسیار دیر برگزار خواهد شد. به عنوان مثال هفته چهارم قرار است ساعت 21:30 آغاز شود که حدوداً تا 23:30 ادامه خواهد یافت. بنا به فرض فدراسیون فوتبالیست‌های ایرانی همه مقید به اصول دینی هستند و روزه می‌گیرند. بازی هم که نیمه شب تازه به پایان می‌رسد و تا بازیکنان به خانه و یا هتلشان برگردند حدود 1:00 نصفه شب خواهد بود. از آن طرف بازیکنان باید برای سحر بیدار شوند و به این ترتیب 5~4 خواب خواهند داشت! این داستان در ماه رمضان 6 بار تکرار خواهد شد. نکته این جاست که مثلث دولتی-مذهبی-نظامی (کفاشیان-علیپور-محمدی) فدراسیون، با به راه انداختن بساط منشور اخلاقی، به باشگاه‌ها دستور داده‌اند که باید زمان خواب و رفت و آمد بازیکنانشان را زیر نظر داشته باشند و علیپور در زمینه و در مصاحبه با سایت ورزشی گل صراحتاً اعلام کرده:


" امروزعلم پزشكی می‌گوید فاصله ساعت 10 شب تا 2 بامداد بهترین زمان برای استراحت بدن و بازیابی قوای جسمانی از دست رفته است.خب بازیكنی كه می‌آید می‌نشیند تا سه و چهار شب بیدار است ، حالا یا نشسته فیلم می‌بیند یا با رفیقش درد دل می كند یا قلیان می‌كشد یا دارد چت می‌كند و نقطه چین! و بعد تا ظهر می‌خوابد، معلوم است كه نمی‌تواند در زمین بازی آماده باشد." {اگر مصاحبه علیپور (دبیر كمیته فرهنگی منشور اخلاقی) را نخوانده‌اید بهتان توصیه می‌کنم بخوانید.
قسمت اول مصاحبهقسمت دوم مصاحبه.}

به هر حال قصدم از نگارش این مطلب نمایان ساختن نقاط قدرت و ضعف برنامه ارائه شده توسط سازمان لیگ برای دهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر ایران بود. در پایان معتقدم با تمام کاستی‌ها اگر فدراسیون و سازمان لیگ بتوانند لیگ برتر و جام حذفی مطابق برنامه‌ای که خودشان اعلام کرده‌اند برگزار کنند، نمره قبولی خواهند گرفت.