سه‌شنبه، مهر ۰۹، ۱۳۸۷

ژاژ خائیدن شصت و پنجم!

عکس از حبرگزاری مهر


در حالی که در هفته نهم اکثر نگاهها به شهر آورد پرسپولیس و استقلال خواهد بود، دیدارهای حساس دیگری نیز برگزار خواهد شد.
پنجشنبه 11 مهر 1387 ساعت 16
مقاومت – برق
دو تیم شیرازی در هیاهوی شهرآورد بزرگ تهران، شهرآورد شیراز را در روز پنجشنبه برگزار خواهند کرد. در حال حاضر، هر دو تیم و به ویژه برق در شرایط خوبی به سر می برند و به همین دلیل این دیدار می تواند، جذاب و دیدنی باشد. هر چند که هر دو تیم در شهر خودشان بازی می کنند، اما این مقاومت است که میزبان شهرآورد شیراز خواهد بود. اما با این وجود شاگردان غلامحسین پیروانی تاکنون نتایج خوبی از دیدارهای خانگی شان نگرفته اند. مقاومت از سه بازی خانگی خود صاحب یک برد، یک تساوی و یک باخت شده است که به این ترتیب بیش از 55% امتیازهای بازی های خانگی را تاکنون از دست داده است. از طرف دیگر برق چه در بازی های خارج از خانه و چه در بازی های خانگی تیم قابل احترامی بوده و عملکرد خوب این تیم در تمام دیدارهایش ضامن صدرنشینی کنونی برق بوده است. برق خوب می داند در صورت ناکامی در این دیدار حتی ممکن است تا رتبه پنجم جدول سقوط کند. مقاومت هم از این نکته آگاه است که پیروزی در این دیدار می تواند آنها را به پله چهارم برساند و شکست می تواند آنها به رتبه دوازدهم بیندازد!
پیام – پیکان
اگر این دیدار در هفته اول لیگ برگزار می شد، شاید هیچکس هیچگونه شانسی برای پیروزی پیکان در نظر نمی گرفت. اما نتایج خیره کننده پیکان به خصوص در سه هفته اخیر و نتایج ناامید کننده پیام در طول فصل، هر دو به یک نتیجه منتهی می شوند که آن هم پیروزی پیکان است. پیکان که به لطف برد خوب هفته گذشته اش در اهواز بهترین تیم خارج از خانه شده است، خوب می داند که پیام هر سه دیدار خانگی خود را پیش از این واگذار کرده و این بار می آید تا طلسم این شکست ها را بشکند. جدال مربین دو تیم، علی اصغر مدیر روستا و خداداد عزیزی که اولی از بهترین گلزنان تاریخ لیگ فوتبال ایران است و دومی غزال تیز پای فوتبال ایران، می تواند جدال دیدنی از آب در آید.
فولاد – استقلال اهواز
اهوازی ها هم در روز برگزاری شهرآورد تهران و شیراز به مصاف هم می روند تا سه شهرآورد از پنج شهرآورد دور رفت در یک روز انجام شود. فولاد که در این دیدار میزبان استقلال است، می تواند از بحران خط دفاع استقلال نهایت استفاده را برده تا پس از یک تساوی و یک باخت از دیدارهای خانگی اش به اولین برد در مقابل هوادارانش دست یابد. شاگردان مجید جلالی که لیگ را با دو برد پیاپی خارج از خانه آغاز کردند، بعد از آن هرگز نتوانستند در هیچ دیداری پیروز شوند. اما این دیدار و دیدار عقب افتاده شان مقابل سایپا در اهواز می تواند آنها را دوباره به جمع مدعیان بازگرداند. اما استقلال اهواز هم خوب بر این نکته واقف است که پیروزی در این دیدار می تواند آنها را از همسایگی تیم های فانوس به دست به میانه جدول بکشاند. هر چند که شاید حساسیت ناشی از جدال دو همشهری بیشترین شانس را به تساوی دو تیم می دهد.
پگاه – صبا
وقتی بدانیم پگاه جزو تیم هایی است که در خانه نباخته و صبا هم از تیم هایی است که در بازی های خارج از خانه پیروز نشده است، آنوقت می توانیم راحت تر پیش بینی کنیم که پگاه بازنده این دیدار نخواهد بود! هر دو تیم تاکنون 7 امتیاز کسب کرده و در جدول هم شانه به شانه یکدیگر دوازدهم و سیزدهم هستند. شاید تساوی محتمل ترین نتیجه نهایی برای این دیدار نه چندان جذاب هفته جذاب نهم باشد.
جمعه 12 مهر 1387 ساعت 15
پرسپولیس – استقلال
صحبت درباره حساسیت این بازی مثال بارز ژاژ خائیدن است! اگر دنبال آمار بازی های گذشته این دو تیم هستید، می توانید
اینجا نتایج، گلزنها، تاریخ و مناسبت برگزاری 64 دیدار قبلی این دو تیم رو پیدا کنید. اما عملکرد هر دو تیم پر طرفدار ایران در لیگ امسال چندان جالب توجه نبوده است. پرسپولیس که با بازیکنان کنونی اش به رئال مادرید ایران معروف شده، هرگز در حد و اندازه های پیش بینی شده بازی نمی کنه. به عبارت دیگر تیمی که برای جام قهرمانان باشگاههای آسیا بسته شده، از 7 دیدار داخلی اش تاکنون 2 تساوی و یک شکست داشته که بسیار پائین تر از حد انتظار بوده است. از طرف دیگر استقلال هم با پذیرش سه شکست در 7 دیدار ابتدای فصل چنگی به دل نمی زند. هر چند که هر دو تیم دو دیدار آخرشان را با برد پشت سر گذاشته اند و هیچ محرومی هم برای این دیدار ندارند، اما از آنجا که حساسیت های این دیدار فراتر از گنجایش روحی بازیکنان و مربیان دو تیم است، معمولاً نبرد دو تیم پر طرفدار ایرانی از بار فنی لازم برخوردار نیست. شاید اختلاف امتیاز کنونی دو تیم که طبیعتً باعث برتری روحی قرمزپوشان خواهد بود، تا حدودی کفه ترازو را به سمت پرسپولیس سنگین تر کند، اما از طرف دیگر و به قول علی پروین معمولاً در دربی تیمی که آماده تر است می بازد! تا صحبت پروین شد، یک گریز هم به مصاحبه پروین با روزنامه ابرار ورزشی مورخ 9 مهر 1387 بزنیم که از او پرسیده اند:
"سوال: به ورزشگاه مى رويد؟
پروین: نه. از تلويزيون راحت ترم. بازى را در خانه با آرامش مى بيينم و حرص مى خوريم. ما كه بريم، جو استاديوم مى ريزد به هم!"

به هر حال من که نفهمیدم چطوری آدم با آرامش حرص می خوره! جو استادیوم رو هم که دارین! بمــــــــــاند ...

اگر نگاهی به آمار دیدارهای خانگی پرسپولیس در این فصل بیندازیم، متوجه می شویم که پرسپولیس تا پیش از دیدار آخرش مقابل پگاه در تمام دیدارهای خانگی اش گل خورده است و استقلال هم در تمام دیدارهای خارج از خانه اش شکست خورده است! به عبارت دیگر از نظر آماری خیلی بعید است که شهرآورد شصت و پنجم بدون گل تمام شود! اما همین آمار نشان می دهد که تاکنون بیش از 48% بازی های این دو تیم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است! با نگاهی به سه دیدار پیشین این دو تیم مقابل هم که همگی 1-1 به پایان رسیده و در نظر گرفتن این که 31 دیدار از 64 دیدار پیشین پرسپولیس و استقلال مساوی شده است، محتمل ترین پیش بینی برای نتیجه این دیدار 1-1 به نظر می رسد!
جمعه 12 مهر 1387 ساعت 16
ذوب آهن – سایپا
ذوب آهن یکی از قبراق ترین و جوان ترین تیم های امسال، میزبان سایپایی است که به لطف دایی، با داشتن بیشترین ملی پوش، در جایگاه هفدهم جا خوش کرده است! ذوب آهن که تاکنون تمام دیدارهای خانگی اش در فولاد شهر را برده است، بسیار امیدوار است از این قرعه مناسب استفاده کند و بار دیگر به صدر جدول بازگردد. اما نباید فراموش کنیم که سایپا دیگر دغدغه ای به نام جام قهرمانان باشگاههای آسیا ندارد و می داند که تنها و تنها روزنه امیدش همین لیگ برتر خودمان است! بنابراین شاید این بار شاهد سایپایی به مراتب جسورتر از هفته های پیش باشیم.
راه آهن – سپاهان
سپاهان حتی اگر دیدار عقب افتاده اش مقابل پیام در اصفهان را ببرد و به 2 امتیازی صدر جدول برسد، هنوز هم با آن سپاهان معروف که فوتبال را روان و با حوصله بازی می کرد، زمین تا آسمان فرق دارد. شاید بزرگترین اشتباه سپاهان از دست دادن لوکا بوناچیچ بود، چرا که مربیان جانشین وی هرگز نتوانستند آن هماهنگی مطلوب را بین بازیکنان برقرار کنند. به هر حال سپاهان این بار در شهرری به مصاف راه آهن خواهد رفت تا با تحمیل دومین شکست پیاپی به لوکوموتیو رانان شهرری، آنان را از ریل خارج کند.
پاس – ملوان
پاس که ظاهراً همه امیدش در لیگ این دوره به بازی های خانگی اش بسته است، این بار و در همدان میزبان یکی از بحران زده ترین تیم های سال های اخیر ایران است. ملوان که سال هاست از ضعف مفرط در مدیریت رنج می برد و همیشه درگیر مسائل مالی است، حالا که بیش از هر زمان دیگری غرق در این مسائل است باید به میهمانی پاس برود. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد پاس را باید برنده این دیدار بدانیم.
مس – ابومسلم
و اما مس! نماینده موفق کرمان در لیگ هشتم، پس از شکست شرم آور هفته گذشته حالا این شانس را دارد تا با پیروزی مقابل ابومسلم تضعیف شده، بار دیگر به بالانشینان جدول اعلام خطر کند! مس که بهترین تیم در دیدارهای خانگی است، می داند ابومسلم تاکنون در لیگ هشتم و در دیدارهایی که میهمان بوده است به برد دست نیافته و این کفه ترازو رو به سمت مسی ها سنگین تر می کند.
***
به هر حال پس از دیدارهای این هفته که می تواند جدول را حسابی دگرگون کند، شاید خیلی از ابهامات کنونی در جدول روشن تر شود.


دوشنبه، مهر ۰۸، ۱۳۸۷

پرگل ترین هفته لیگ

برق با برد چشمگیرش مقابل مس در آغاز هفته هشتم لیگ هشتم، نه تنها نوار پیروزی های مس را برید، بلکه از تساوی 2 بر 2 ذوب آهن مقابل پاس، نهایت استفاده را برد و بار دیگر به صدر جدول بازگشت.
در هفته هشتم رقابت های لیگ برتر ایران، 9 دیدار برگزار شد که حاصل آن 28 گل و 3 پنالتی هدر رفته بود!
برق4 – مس1
حساس ترین دیدار هفته را دو تیم شگفتی ساز این دوره یعنی برق و مس برگزار کردند. برق تنها تیم بی شکست لیگ، که از سه دیدار خانگی اش تا پیش از این دیدار 7 امتیاز کسب کرده بود، در حالی به مصاف مس رفت که کرمانی ها هر سه دیدار گذشته خود را با برد به پایان رسانده بودند و هیچ گلی نیز دریافت نکرده بودند. اهمیت بردهای مس وقتی نمایان می شود که بدانیم دو برد از سه برد مذکور مقابل پرسپولیس و استقلال تهران به دست آمده بود. از سوی دیگر مسی ها در تمام دیدارهایشان یا گل نخورده بودند و یا گل نزده بودند. به عبارت دیگر در تمام دیدارهای گذشته مس کرمان، یک تیم موفق به گلزنی نشده بود. اما دیدار برق – مس خیلی از این معادلات را به هم زد. برق در این دیدار بسیار کوبنده ظاهر شد و توانست حریف مغرور خود را 4 بر 1 شکست دهد تا تیم نوپای کرمانی درس فراموش نشدنی از تیم ریشه دار شیرازی بگیرد. با این برد، برق با کسب بیش از 83% از امتیازهای دیدارهای خانگی اش بعد از مس و ذوب آهن که تمام دیدارهای خانگی شان را برده اند، به همراه استقلال تهران بهترین نتایج را در خانه کسب کرده است. ضمن این که برقی ها با 10 گل زده در خانه، بیش از 70% گل هایشان را در حضور هوادارانشان به ثمر رسانده اند. در نقطه مقابل، مس با پذیرش این شکست سنگین تاکنون 75% امتیازهای خارج از خانه اش را از دست داده است. نکته جالب دیگر در مورد مس این است که کرمانی ها هر چه گل خورده اند، خارج از خانه بوده است!
استقلال اهواز2 – پیکان قزوین3
پذیرش 16 گل در 7 دیدار، بیانگر ضعف مفرط مدافعان و یا سیستم دفاعی آبی پوشان اهواز است. استقلال اهواز که هفته پیش شکست سختی از همنام تهرانیش خورد، این بار مقابل پیکان بازی را خیلی خوب آغاز کرد و در همان ربع اول بازی دو گل از پیکان پیش افتاد. اما پیکان که دو دیدار پیشین خود را برده بود، انگار به بردن عادت کرده است، چرا که پیکان با بازگشتی خیره کننده، توانست در گرمای اهواز بازی 2 بر 0 باخته را 3 بر 2 ببرد، تا ضمن کسب سومین برد پیاپی اش تا رده دوم جدول نیز بالا رود. نکته جالب در مورد پیکان این است که نیلی پوشان قزوینی، با کسب 78 درصد امتیازهای خارج از خانه و به دلیل تفاضل گل بهتر نسبت به پرسپولیس، بهترین تیم در بازی های خارج از خانه محسوب می شوند. تاکنون تنها سه تیم پیکان، پرسپولیس و برق در خانه رقبای خود شکست نخورده اند.
پرسپولیس2 – پگاه0
هر چند که علی کریمی معتقد است حضور 95 هزار نفر تماشاگر در استادیوم آزادی برای پرسپولیس بوده است و نه برای او، اما واقعیت این است که تماشاگران برای دیدن “پرسپولیسِ با کریمی” به ورزشگاه آمده بودند. پرسپولیس در دیداری که به نظر من از ابتدا مشخص بود دیدار سختی برای قرمزپوشان خواهد بود، با به ثمر رساندن یک گل در هر دونیمه و از دست دادن دو پنالتی در یک دقیقه به برد خوب و روحیه بخشی پیش از دیدار با رقیب سنتی شان دست یافتند. در این دیدار پگاه دردسرهای زیادی برای پرسپولیس به وجود آورد که سه بار واعظی ضربات افشین چاوشی را مهار کرد و یک بار هم تیر دروازه مانع گلزنی بهنام افشه شد. البته پگاه پس از پذیرش گل دوم تا حدودی بازی را وا داد و دیگر در پی نخوردن گلهای بیشتر بود. پرسپولیس با گل نخوردنش در این دیدار، برای اولین بار در لیگ هشتم و در یک دیدار خانگی توانست دروازه اش را بسته نگه دارد. (در دیدار سایپا 0 – پرسپولیس 1 در هفته اول،علی رغم برگزاری بازی در ورزشگاه آزادی سایپا میزبان بود.) پگاه هم با عدم پیروزی در این دیدار، کماکان در حسرت اولین برد خارج از خانه اش ماند.
پاس2 – ذوب آهن2
پاس که تا پیش از این دیدار با دو برد و یک تساوی در دیدارهای خانگی اش، از آمار قابل توجهی برخوردار بود، این بار مقابل ذوب آهن تا مرز شکست هم رفت، اما با گل حنیف عمران زاده در دقایق پایانی از شکست گریخت، تا ضمن حفظ رکورد شکست ناپذیری در خانه، ذوب آهن را نیز از صدر جدول تا رتبه چهارم به زیر بکشد. اما ذوب آهن که تا پیش از این دیدار، نمایشی درخور توجه ارائه کرده بود، این بار هم در طول بازی از حریف همدانی خود سرتر بود و پس از دریافت گل زود هنگامی که از روی یک صربه ایستگاهی پذیرفت، اختیار بازی را در دست گرفت و خیلی زود بازی را به تساوی کشاند. ذوب آهنی ها حتی پس از این گل به یک امتیاز راضی نبودند و به حملات خود ادامه دادند تا این که گل دوم را هم پیش از پایان نیمه نخست به ثمر رساندند. اما اخراج مدافع ذوب آهن در آغاز نیمه دوم، روند بازی را تغییر داد و این بار این پاس همدان بود که نبض بازی را در اختیار گرفت و در نهایت با گل دیر هنگام مدافع برجسته اش، حنیف عمران زاده، به یک امتیاز از این دیدار خانگی دست یافت.
سپاهان2 – فولاد0
دومین برد سپاهان منجر به دومین باخت فولاد در لیگ شد تا زردپوشان اصفهانی ضمن جهش 4 پله ای در جدول و صعود به رتبه هشتم، قرمزپوشان خوزستانی رو از جایگاه ششم تا نهم پائین بیاورند. در این دیدار سپاهان از همان دقایق اولیه بازی با زدن یک گل زود هنگام از فولاد پیش افتاد و در ادامه بازی هم با اداره کردن حملات فولاد و به ثمر رساندن گل دوم در دقایق آغازین نیمه دوم عملاً سه امتیاز را به حساب خود واریز کرد تا ضمن حفظ رکورد بسته نگه داشتن دروازه اش در دیدارهای خانگی، حسرت برد برای فولاد را به 5 هفته متوالی افزایش دهد.
ابومسلم1 – مقاومت2
اگر نتایج لیگ برتر ایران در سالهای اخیر را دنبال کرده باشید، حتماً با من هم عقیده هستید که غلامحسین پیروانی استاد پیروزی در دو شهر ایران است. اول اصفهان و دوم مشهد. یعنی اصلاً مهم نیست که حریف مقاومت سپاهان است، ذوب آهن است و یا ابومسلم و پیام! تیم شاغلام در بازی های خارج از خانه اش در این دو شهر معمولاً با دست پر بر می گردد! خوب این بار هم همین اتفاق حادث شد و مقاومت در حالی که ابتدا از ابومسلم عقب افتاد، تنها دو دقیقه بعد بازی را به تساوی کشاند و در نیمه دوم هم در عین برتری نسبی مشهدی ها، گل دوم را زد تا ضمن حفظ رکورد شکست نخوردن در دیدارهای خارج از خانه، به نوار تساوی های خارج از خانه هم پایان دهد و طعم اولین برد دور از خانه را در این فصل بچشد. از طرف دیگر ابومسلم که علی رغم سابقه طولانیش در فوتبال ایران، بی تجربه ترین مربی را استخدام کرده است، با پذیرش چهارمین شکست در هفت دیدار ابتدای فصل، نیمی از امتیازهای دیدارهای خانگی اش را نیز از دست رفته می بیند.
صبا0 – پیام0
چه باور کنید چه نکنید، تیم فیروز کریمی در هفت دیدار این فصل تنها یک بار پیروز از میدان خارج شده است که آن هم مقابل استقلال تهران بوده است! صبا در حالی تن به تساوی بدون گل مقابل پیام داد که عدم پیروزی پیام در دیدارهای بیرون از خانه و شکست ناپذیری صبا در دیدارهای خانگی، عملاً احتمال برد پیام را از نظر آماری منتفی می کرد! اما از طرف دیگر، هر دو تیم به دلیل شرایط نامساعدشان در جدول نیاز مبرمی به پیروزی در این دیدار داشتند. اما دیدار سرد این دو تیم نه تنها برنده ای نداشت، بلکه گلی هم در پی نداشت تا تماشاگران قمی، کماکان تنها خاطره خوششان شکست دادن استقلال باشد! پیام هم که کم کم فاصله اش با تیم های دیگر بیشتر می شود، باید به فکر راه حلی برای فرار از انتهای جدول باشد چرا که ممکن است حتی یک دو هفته تعلل منجر به افزایش فاصله و کاهش احتمال جبران امتیازها گردد.
استقلال تهران2 – راه آهن1
استقلال که بعد از برد هفته نخست مقابل ابومسلم، در چهار دیدار متوالی سه شکست و یک تساوی کسب کرده بود، حالا دو هفته متوالی است که می برد و خوب هم می برد. استقلال که به لطف دیدار هفته گذشته اش مقابل استقلال اهواز، حالا از آمار غیر قابل انتقادی در گلزنی بهره مند شده است، این هفته دیدارش مقابل راه آهن را تحت تأثیر حریف آغاز کرد و یک گل هم پذیرفت. اما فروکش کردن عطش راه آهن و هراس استقلال از خاموش شدن شعله برد هفته گذشته، دست به دست هم داد تا با حمایت حدود 40 هزار نفر هوادار، تنها 10 دقیقه پس از گل راه آهن، استقلال بازی باخته را با برد 2 بر 1 عوض کند و با این برد خط و نشانی برای دیدار این هفته مقابل رقیب دیرینه اش بکشد.استقلال که با این برد تا رده ششم جدول بالا آمد، حالا تنها 4 امتیاز با صدر جدول فاصله دارد. ضمن این که آبی پوشان پایتخت، با به دست آوردن بیش از 83% امتیاز دیدارهای خانگی رکورد قابل توجهی دارند. اما اگر به دیدارهای خارج از خانه استقلال نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم که این تیم به همراه پاس، تنها تیم هایی هستند که تمام دیدارهای خارج از خانه شان را واگذار کرده اند! با توجه به تمام این موارد و در نظر گرفتن این که دیدار سنتی پرسپولیس و استقلال به میزبانی قرمزپوشان برگزار خواهد شد، استقلالی ها بسیار امیدوار هستند تا با شکست پرسپولیس طلسم شکست در دیدارهای خارج از خانه را بشکنند.
اما راه آهن که این هفته برای اولین بار در دیدارهای خارج از خانه اش شکست خورد، در همان رده چهاردهم جدول باقی ماند.
ملوان2 – سایپا2
ملوانان و به ویژه مدیریت این تیم بحران زده خیلی امیدوار بودند تا با پیروزی مقابل سایپای بی روحیه و خسته از دیدار جام قهرمانان باشگاههای آسیا، روحیه تیمی شان را بالا ببرند و خودشان نیز در جدول تا رتبه دهم صعود کنند. اما تساوی پرگل این تیم مقابل سایپا، خیلی از معادلات را بر هم زد تا در این شرایط هم ملوان و هم سایپا از تساوی به دست آمده ناخشنود باشند. ملوان که روزگاری در همین لیگ برتر، انزلی را کشتارگاه تیم های دیگر کرده بود، حالا از سه دیدار خانگی اش تنها 22% امتیاز ها را مال خود کرده و با دو تساوی 2-2 و یک شکست مقابل راه آهن، کماکان در حسرت اولین برد خانگی مانده است. از طرف دیگر سایپا که از 5 دیدارش تاکنون 4 تای آنها خارج از خانه بوده، به طور کاذب در جدول رده بندی در رتبه هفدهم ایستاده است. کاذب از این جهت که سایپا از 3 دیدار عقب افتاده، 2 دیدارش خانگی است و این احتمال وجود دارد که سایپا مقابل دو حریف سر سختش در این دیدارها (سپاهان و برق) با کسب امتیاز زمین را ترک کند و در جدول بالا بیاید. شاید جایگاه واقعی سایپا بین رتبه دهم تا سیزدهم جدول باشد.
در حال حاضر در جدول رده بندی چهار تیم برق، پیکان، پرسپولیس و ذوب آهن همگی با 14 امتیاز و تفاضل گل متفاوت به ترتیب اول تا چهارم هستند و مس با 12 امتیاز در جایگاه پنجم ایستاده است.




جمعه، شهریور ۲۹، ۱۳۸۷

استقلال باز هم 6 تایی شد!

مسلماً وقتی در دیدارهای لیگ برتر تیمی با 6 گل بر تیم مقابل غلبه کنه، نمی شه برای شروع از نتایج دیگر حرف زد. استقلال تهران که تا پیش از دیدارهای این هفته با 4 امتیاز از 5 بازی و تفاضل گل 2- در رده هفدهم جدول بود، دیروز دست به یک کار بزرگ زد و استقلال اهواز را با 6 گل درهم کوبید و با ده پله صعود، تا رده هفتم جدول بالا آمد. البته این برد نتوانست حکم اخراج فتح الله زاده را ملغی کند! از نکات جالب بازی دیروز گلزنی آرش برهانی برای استقلال بود که 2 گل از 6 گل آبی پوشان را به ثمر رساند. برد پر گل استقلال تهران بهانه ای شد تا به بهترین بردهای لیگ برتر هم اشاره بکنم.
هر چند که بهترین برد در تاریخ فوتبال باشگاه های ایران به لیگ 74-73 تعلق دارد که در آن پرسپولیس با زوج رؤیایی فرشاد پیوس – علی دایی در خط حمله، 10 بر 1 شاهین بوشهر رو درهم کوبید؛ اما این برد در زمره نتایج لیگ برتر قرار نمی گیرد، چرا که لیگ برتر از 7 سال پیش راه اندازی شده است. از دیگر نتایج جالب لیگ های قبل از لیگ برتر می شود به برد ابومسلم مشهد مقابل استقلال رشت اشاره کرد که در هفته آخر (هفته 26) لیگ 81-1380 با درخشش رضا عنایتی که هفت گل زد، 9 بر 2 تیم زمان ناصر حجازی را شکست داد. اما از آغاز لیگ برتر تاکنون، در لیگ 84-83 و در هفته پایانی نیم فصل اول (هفته 15) استقلال اهواز که خود دیروز قربانی شده، موفق شده بود 6 بر 0 شموشک نوشهر را شکست دهد. در همان سال و در هفته 26 پرسپولیس با نتیجه 6 بر 0 پگاه گیلان را شکست داده بود. پاس هم در سال 84-83، 7 بر 1 فولاد اهواز را درهم کوبیده بود. نکته اینجاست که بازنده های این دیدارهای به یاد ماندنی یا از خطه شمال بوده اند و یا از خطه جنوب!
از تاریخ و آمار که بگذریم، دوباره به دیدارهای هفته هفتم هفتمین دوره لیگ برتر می رسیم!
تنها میهمان پیروز این هفته پرسپولیس بود که توانست در دیداری نزدیک پیام قعرنشین لیگ را شکست دهد تا پس از دست دادن 7 امتیاز در 3 دیدار گذشته، بار دیگر رنگ برد را ببیند! مسلماً این هفته کسی از داوری ها شکایت نخواهد کرد چرا که هم پرسپولیس و هم استقلال که معمولاً باخت هایشان را به گردن داور می اندازند، این هفته برنده از زمین خارج شده اند.
در شهرآورد اصفهان، که به نوعی حساس ترین دیدار هفته بود، ذوب آهن توانست سپاهان را شکست دهد تا ضمن به بحران کشاندن رقیب سنتی، از لغو دیدار برق – سایپا نهایت استفاده را برده و بار دیگر صدرنشین لیگ شود. از دیگر نتایج جالب این هفته می توان به تساوی خانگی پگاه با راه آهن اشاره کرد، آن هم درست یک روز پس از قول بیژن ذوالفقارنسب سرمربی پگاه در مورد کسب همه امتیازهای خانگی!

در جدول رده بندی هم اکنون، ذوب آهن با 13 امتیاز اول است و مس که سومین برد پیاپی اش را این بار مقابل پاس، به دست آورد با 12 امتیاز دوم است. 3 تیم برق، پرسپولیس و فولاد هم به ترتیب سوم تا پنجم هستند که در این میان دو تیم برق و فولاد یک بازی کمتر انجام داده اند.

در انتهای جدول هم پگاه با 1 امتیاز از 5 بازی هیجدهم است و سایپا نماینده ایران در رقابت کنونی جام باشگاه های آسیا، با 4 امتیاز از 4 بازی در رده هفدهم جا خوش کرده است.
در ادامه این رقابت ها قرار است روز پنجشنبه آینده و از ساعت 20:15 پرسپولیس میزبان پگاه باشد که بنا به روایتی پرسپولیس در این دیدار مجاز به استفاده از علی کریمی و مهاجم برزیلی تازه واردش، دی کارمو، خواهد بود. سپاهان در اصفهان میزبان فولاد خواهد بود. دو تیمی که سابقه قهرمانی در لیگ برتر را دارند. صبا در قم در انتظار دومین برد خانگی اش مقابل پیام خواهد بود و پاس در سخت ترین دیدار هفته میزبان ذوب آهن است. برق و مس هم دیدار بسیار حساسی را در شیراز برگزار خواهند کرد.
اما روز شنبه 6 مهر نیز استقلال تهران میزبان راه آهن است تا با برد احتمالی اش مقابل لوکوموتیو رانان، به رده های بالاتر جدول صعود کند. ملوان هم در انزلی میزبان نبرد قعرنشینان خواهد بود.

و امـــــــــــــــــــــــــــا پیش بینی ها
بعد از درخشش "امیر_ش" در هفته ششم، این بار نوبت دیگر تازه وارد لیگ، "سید رضا"، بود تا با کسب 225 امتیاز ابراز وجود کند! بد شانس ترین پیش بینی کننده این هفته، "رضا_ا" بود که علی رغم کسب 190 امتیاز بازنده دیدار مستقیمش مقابل "سید رضا" بود. از دیگر نکات جالب این هفته صدرنشینی "دانیال" بود که ضمن کسب 195 امتیاز، از پیش بینی های ضعیف "عباس" در این هفته نهایت استفاده را برد و با 550 امتیاز به تنهایی در صدر جدول ایستاد. عباس که این هفته 10 امتیاز کسب کرد با 495 امتیاز و یک پله سقوط دوم شد. پرشین هم در دیداری حساس با کسب 125 امتیاز مقابل شاهین که 85 امتیاز کسب کرد، شاهین را هم در جدول کلی و هم در جدول لیگ پیش بینی کننده ها به زیر کشید. آخرین نکته هم نتایج حیرت انگیز آرش در لیگ پیش بینی کننده ها است که با 6 باخت از 6 بازی، انگار خیال برد ندارد!



شنبه، شهریور ۲۳، ۱۳۸۷

هفته شگفتی ها

با نگاهی به نتایج هفته ششم لیگ برتر ایران، شاید این هفته را بشود هفته شگفتی ها نامید. شگفتی های این هفته از روز پنجشنبه و با شکست پرسپولیس در تهران مقابل مس آغاز شد. دیداری که بنا به آمار آن بیشتر توپ و میدان در اختیار پرسپولیس بود و در ضمن صحنه ای مشکوک به پنالتی هم در دقیقه 75 در محوطه جریمه مس رخ داد اما مسعود مرادی اعتقادی به پنالتی نداشت. دیگر شگفتی این هفته شکست استقلال تهران مقابل صبا در قم بود. استقلال در حالی پذیرای سومین شکست فصلش در 5 بازی برگزار شده لیگ شد که تاکنون در هیچ دوره ای این گونه نا امید کننده بازی ها را آغاز نکرده بود. پیکان هم با برد 4 بر 1 خارج از خانه مقابل راه آهن شهر ری نتیجه جالب توجهی کسب کرد و تا رده چهارم جدول صعود کرد. ابومسلم هم با در هم کوبیدن ذوب آهن ضمن صعود تا رتبه نهم، نگذاشت ذوب آهن به روند خیره کننده اش که از آغاز لیگ ارائه کرده بود، ادامه دهد.



در جدول رده بندی هم اینک برق که از دیدار خانگی اش مقابل فولاد با یک امتیاز بیرون آمد، با 11 امتیاز صدرنشین است. دو تیم ذوب آهن و مس هم با 10 و 9 امتیاز دوم و سوم هستند. نکته جالب توجه، اما آزار دهنده در جدول لیگ جایگاه استقلال است. استقلال که باید امسال به عنوان یکی از دو نماینده ایران در جام قهرمانان آسیا حضور یابد، فعلاً در لیگ نیمه حرفه ای ایران جایگاهی بهتر از رتبه شانزدهم ندارد.

در ادامه این رقابت ها و از هفته هفتم، روز سه شنبه 26 شهریور، پیام قعرنشین لیگ، از ساعت 20:30 میزبان پرسپولیس خواهد بود. پرسپولیس که امیدوار است بتواند از علی کریمی در این دیدار استفاده کند، این دیدار را راهی برای بازگشت سریع به بالای جدول می داند. مگر آن که پیام هم مثل ابومسلم به خودش بیاید!

روز پنجشنبه نیز 7 دیدار همزمان برگزار می شود، که در دیدارهای مهم، استقلال تهران میزبان هم نام اهوازیش است. این دیدار برای هر دو تیم بسیار حائز اهمیت است. چرا که نه استقلال تهران و نه استقلال اهواز شرایط مطلوبی در جدول رده بندی ندارند. ذوب آهن و سپاهان هم حساس ترین دیدار هفته را برگزار می کنند و مس میزبان پاس خواهد بود. پیش از این قرار بود سایپا هم با برق دیدار داشته باشد که این برگزاری دیدار، به دلیل دیدار سایپا در جام باشگاههای آسیا، به زمان نامعلومی موکول شد.



امــــــــــا پیش بینی ها


در پیش بینی ها این هفته با توجه به چند نتیجه عجیبی که به دست آمد، از 14 نفری که پیش بینی هایشان را فرستادند، 5 نفر امتیاز منفی گرفتند و یک نفر امتیاز صفر! بالاترین امتیاز (95+) این هفته را یکی از تازه واردان (امیر_ش) به دست آورد تا زنگ خطر را برای بقیه به صدا در آورد.


در حال حاضر و در جدول کلی امتیازات، عباس با 485 امتیاز و حاشیه امنیت خوبی، اول است. دانیال، شاهین و پرشین نیز با 355، 340 و 325 امتیاز دوم تا چهارم هستند.


اما در لیگ بینی کننده ها، این هفته دیدار حساس پرشا و پرشین با پیروزی 75 بر 45 پرشین همراه بود. بهرام نیز در دیدار استاد و شاگردیش، شاهین را شکست داد تا ضمن تحمیل اولین شکست فصل به شاهین، یک پله بالاتر از او و در رتبه پنجم لیگ پیش بینی ها بایستد. در حال حاضر عباس در جدول رده بندی لیگ پیش بینی کنندگان نیز با 12 امتیاز و تفاضل گل بهتر اول است و چهار پیش بینی کننده دیگر، پرشین، دانیال، بهزاد و بهرام، همگی با 12 امتیاز و تفاضل گل متفاوت دوم تا پنجم هستند.




سه‌شنبه، شهریور ۱۹، ۱۳۸۷

خدا دایی را بغل کرده، دایی فدراسیون را و کریمی پول را



با حادث شدن اتفاقی که فقط در هرج و مرج برنامه ریزی ایرانی قابل رؤیت است، و از روز پنجشنبه، هفته ششم لیگ حرفه ای ایران، پیش از انجام بازی های هفته پنجم برگزار خواهد شد. طبق آخرین تغییر نظر فدراسیون فوتبال قرار است مسابقات هفته پنجم، پس از برگزاری هفته دهم برگزار شود! یه چیزی تو مایه های برگزاری نماز جمعه در روز سه شنبه!
بماند ...
اما روز یکشنبه تیم ملی ایران در اولین دیدار از دور چهارم رقابت های مقدماتی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، با کسب یک امتیاز شیرین از عربستان بازگشت. این تساوی در حالی رقم خورد که تیم عربستان در نیمه نخست، می توانست با 2 یا 3 گل برتری به رختکن بره، اما بی دقتی عرب ها و اشتباه عجیب داور استرالیایی در عدم اعلام خطای پنالتی مدافع ایران، دست به دست هم داد تا نیمه اول با نتیجه 1 بر 0 به نفع عربستان سعودی به پایان برسه. در نیمه دوم ورق تا حدودی برگشت و به خصوص پس از تعویض خوب علی دایی که مجتبی جباری رو به جای شبحی به نام آندرانیک تیموریان به بازی فرستاد، تیم ایران توانست در فاصله چند دقیقه به پایان این دیدار توسط کاپیتان نکونام به گل تساوی دست پیدا کنه. این گل از ضربه کرنر جباری و تأثیر مثبت مسعود شجاعی بر روی توپ به دست آمد.
در سایر دیدارهای این روز و در عجیب ترین نتیجه قطر در دوحه ازبکستان را با 3 گل درهم کوبید. قطر در این دیدار بسیار عالی ظاهر شد اما نتیجه این دیدار هم به نوعی تحت تأثیر ضعف داوری بود. چرا که در نیمه دوم این دیدار و در حالی که قطر با یک گل از ازبکستان پیش بود، داور از اعلام یک ضربه پنالتی به نفع ازبک ها خودداری کرد.
کره شمالی هم با برد جالب و خارج از خانه اش مقابل امارات به 3 امتیاز با ارزش دست یافت. اما اگر بازی را دیده باشید، شاید با من هم عقیده باشید که این 3 امتیاز بیشتر از این که برای کره شمالی با ارزش باشه برای امارات سنگین بود. چرا که کره در این دیدار و در تمام طول بازی اسیر تیم امارات بود ولی گل به خودی مدافع امارات در آغاز نیمه دوم شیرازه عرب ها را از هم پاشید و در حالی که امارات یکپارچه بر دروازه کره می تاخت، کره گل دومش را روی یک ضد حمله و با اشتباه مسلم دروازه بان امارات در جایگیری به ثمر رساند تا خیالش از کسب 3 امتیاز آسوده شود.
در آخرین دیدار این روز، ژاپن در حالی که تا 5 دقیقه به پایان دیدار 3 بر 0 میزبان خود، بحرین را شکست داده بود، در دقایق پایانی با پذیرش 2 گل چراغ سبزی به سایر رقبایش در گروه 1 نشان داد!
در ادامه این رقابت ها چهارشنبه شب 4 دیدار دیگر برگزار می شود و از این دور دو تیم کره جنوبی و استرالیا هم دیدارهایشان را آغاز خواهند کرد. در روز دوم این رقابت ها که دو تیم ایران و ژاپن استراحت دارند، ازبکستان در تاشکند به مصاف استرالیایی خواهد رفت که 3 روز پیش هلند را در خانه حریف مغلوب کرده! در دیگر دیدار این گروه قطر میزبان بحرین خواهد که اگر این دیدار با برتری قطری ها به پایان برسد، قطر گام بزرگی در راه اولین صعودش به چام جهانی بر خواهد داشت و بحرین را می توان به نوعی اولین تیم ناامید نامید.
در گروه 2، امارات بار دیگر میزبان است و این بار باید به مصاف عربستان برود. امارات از این دیدار چیزی جز برد نمی خواهد و عربستان هم می خواهد 2 امتیازی که مقابل ایران از دست داد را جبران بکند.کره شمالی هم در چین میزبان کره جنوبی خواهد بود.
و اما لیگ برتر ایران
در هفته ششم لیگ برتر، روز پنجشنبه و در 3 دیدار همزمان، از ساعت 20:30 پرسپولیس در دیداری جذاب میزبان مس کرمان خواهد بود. پرسپولیس که در تعطیلی دلخواه علی دایی، با جذب علی کریمی خبرسازترین تیم بود، حالا باید پذیرای مس باشد. در مورد پیوستن کریمی به پرسپولیس نباید منتظر ادامه روند کنونی باشیم، چرا که اگر کریمی مطابق یکی دو سال اخیر به تنبلی اش ادامه دهد، نیمکت نشین خواهد شد که چیزی جز دردسر برای پرسپولیس نخواهد بود، اگر هم کریمی قبراق و سرحال باشد، آنوقت سایر بازیکنان موجود در آن پست باید نیمکت نشین شوند که امریست ناخوشایند برای آنها.
در گیلان، پگاه میزبان سایپا است و در شیراز برق پذیرای فولاد. سپس در روز جمعه صبا میزبان استقلال خواهد بود که پیروزی در این دیدار برای هر دو تیم حیاتی است. راه آهن در شهرری به مصاف پیکان می رود. پاس در همدان مقابل یکی از ضعیفترین تیم های این دوره یعنی پیام مشهد خواهد ایستاد. ابومسلم هم که این فصل چنگی به دل نمی زند میزبان ذوب آهن یکی از تیم های شاداب لیگ است. استقلال اهواز میزبان مقاومت است و سپاهان پذیرای ملوان خواهد بود.